Vårt hus består av 2 sammanbyggda hus med ett låglutande tak emellan enligt bilder
hus 1: tegel från 1960, skall bytas (längst bort på bilderna)
hus 2: tegel från 1988, borde kunna vara kvar
hus 1 och 2 mellandel: falsad plåt från 1988. Taklutning 4 grader.
Nu till frågorna:
1. Hur skall man lösa övergången på ett bra sätt? Det verkar som man tidigare vikt den falsade plåten upp
över underlagspappen och ströläkten på båda sidor enligt bild. Det borde väl ge problem om det blir fukt under teglet, för då rinner väl vattnet ner under plåten?
2. Ska falsad plåt ha underlagspapp? Det verkar den inte ha här. Är papp mer lämplig än plåt när man har 4 graderslutning? Kan man sätta det själv?
3. Om man ska ha krage till skorsten & avloppsluftning, är det rimligt att beställa dessa i förväg från plåtslagare?
Tacksam för tips.