Vårt hus består av 2 sammanbyggda hus med ett låglutande tak emellan enligt bilder

hus 1: tegel från 1960, skall bytas (längst bort på bilderna)
hus 2: tegel från 1988, borde kunna vara kvar
hus 1 och 2 mellandel: falsad plåt från 1988. Taklutning 4 grader.

Nu till frågorna:

1. Hur skall man lösa övergången på ett bra sätt? Det verkar som man tidigare vikt den falsade plåten upp
över underlagspappen och ströläkten på båda sidor enligt bild. Det borde väl ge problem om det blir fukt under teglet, för då rinner väl vattnet ner under plåten?

2. Ska falsad plåt ha underlagspapp? Det verkar den inte ha här. Är papp mer lämplig än plåt när man har 4 graderslutning? Kan man sätta det själv?

3. Om man ska ha krage till skorsten & avloppsluftning, är det rimligt att beställa dessa i förväg från plåtslagare?

Tacksam för tips.
 
  • höger sida(640x480).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • väster sida(640x480).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plåt mot sida(640x480).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.