Har i dagsläget enkupiga pannor på taket och det är 79pannor i bredd och 13pannor från nock ner till takfoten på vardera sida. Taket är som ett upponer vänt V utan konstiga vinklar så rakt tak.

Går det räkna ut på hur många pannor det går åt nu när jag ska byta till dubbelkupiga pannor? Kanske finns någon generell regel på hur många pannor det går åt per m2?
Jag har 168m2 tak med båda sidorna inräknade.

Kanske någon takläggare som har koll eller någon som säljer o vet? :)

Hej!
Du kan gå in på Benders hemsida och göra en takberäkning så får du reda exakt på hur många pannor de behövs..

1560 pannor verkar det som, just nu är det 2054 singelpannor så det kanske stämmer?
Ska ringa runt lite företag under veckan och kolla. Grannen ska även han byta så borde kunna förhandla fram ett bra pris med strax över 3000 pannor?

Läkt och sådant blir nog från byggmax samt underlagspappen. Kanske kan få ett riktigt bra komplettpris på allt material från dom man köper taket av iofs.

En sak till, sitter och kollar på pannor i betong istället för tegel då det verkar vara betydligt bättre pris på detta och när jag läser om det så verkar det inte vara någon skillnad på hållbarhet. Snarare att betongpannan håller bättre än tegel?
Men hur är det med vikten? Är det enorm skillnad på vikt mellan tegel och betongplatta? Och isf hur tar jag reda på om mitt tak klarar av betongpannorna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.