Ska få min murade skorsten beklädd med plåt ovan nock i samma veva som taket blev utbytt, det finns bara 1 rökkanal samt en imkanal.Inom kort så kommer en slang installeras + vermeculit runt om så att pipan blir då kall förstås.
Nu undrar jag lite över om själva huven, kåpan ska ha ventilation i och med imkanalens funktion men också för att undvika kondens och elände?
Jag har hört 2 olika svar, de som ska sätta i slangen säger att kåpan bör ha 2-3 ventilationsöppningar medans firman som ska klä in skorstenstoppen säger att det inte behövs.
Likaså var det med pappen då jag läste monteringsanvisning från icopal där det framgår att pappen ska vikas upp och över kanten på vindskivan men så är det inte här och jag behöver inte oroa mig enligt takläggarna, behöver jag det?
Nämner också att det blir INGEN isolering mellan plåt och teglet samt att ingen fläkt används till imkanalen utan endast en lucka på murstocken.
Tycker det är synd att man ska behöva kolla upp saker men omständigheterna har gjort det så tyvärr.