Bakgrund:

1,5-plansvilla med källare från 1972, konverterat till bergvärme. Längs husets långsidor finns kattvindar, en längs med husets ena sida och två mindre på andra sidan med trapphus emellan. På en av de mindre kattvindarna finns vattenrör till ett badrum som ligger innanför kattvinden på övre plan och även ventilationsfläkt- och rör för mekanisk frånluftsventilation, som på kattvinden är kopplad på husets gamla kanalsystem för självdragsventilation – utsug finns från våtutrymmen på samtliga plan inkl källaren. Denna kattvind är isolerad genom att glassullsplattor satts mellan reglar på gaveln och mellan takstolarna direkt mot yttertaket. Förmodligen är denna lösning sedan byggåret. Kattvinden har även två takgenomföringar, den ena för luftning av avloppet, den andra en större plåthuv med två ventilationsrör ut. Jag tror själv att det ena ventilationsröret är takgenomföringen till den gamla självdragsventilationen. Det andra skulle möjligen kunna vara en kanal från köksfläkten, men detta är jag lite osäker på. Runt den större plåthuven är isoleringen mot taket bristfällig, med ganska uttalat kallras som följd.

P g a tidigare takläckage p g a avsaknad av nockband och eventuellt även läckage av inomhusluft upp till vindsutrymmen finns mindre mögelpåväxt på insidan av taket på vinden och kattvindarna. Vatten har runnit på de masonitskivor som utgör yttertakets innerdel och det är fr a vid dessa rinnmärken som mögelpåväxt finns. Förhoppningsvis är orsakerna till mögelpåväxten undanröjd genom att taket tätats med nytt nockband och mekanisk ventilation installerats i huset.

I och med att den mekaniska ventilationen installerades sågades takgenomföringen till den gamla självdragsventilationen av. Detta medförde förra vintern att kalluft strömmade in på kattvinden och att vattenledningarna på kattvinden frös, trots att ett elelement/frostvakt på kattvinden gick för fullt.

Helt provisoriskt har jag nu förhoppningsvis undanröjt risken för att det ska frysa igen genom att stoppa in isolering i det gamla avsågade ventilationsröret

Vad vi vill:

Vårt önskemål är att med hjälp av firma fungicidbehandla vindsutrymmena så att eventuellt levande mögel försvinner. Problemet blir då den isolerade kattvinden, där man måste ta bort isoleringen mot taket för att komma åt vid fungicidbehandlingen. De byggare vi talat med föreslår olika lösningar för att vattnet inte ska frysa. Följande alternativ har föreslagits:

1. Ta bort och slänga nuvarande isolering mot taket och efter fungicidbehandlingen ersätta denna med ny. Låta det avsågade ventilationsröret vara igenstoppat med isolering. Frostvakt/elelement på kattvinden som tidigare. Lämna vatten- och ventilationsrör orörda. Hur bra är denna lösning rent konstruktionsmässigt (tänker fr a på isoleringen mot yttertaket)? Värmeförbrukningsmässigt är den vintertid heller inte helt optimal.

2. Ta bort och slänga nuvarande isolering mot taket. Bygga en isolerad låda runt vattenledningarna. Behåll nuvarande frostvakt i lådan. Lämna taket oisolerat och låt kattvinden vara en kallvind. Värmeförbrukningsmässigt kanske detta vore bra, men alternativet känns rätt krångligt p g a trånga förhållanden, behov av åtkomst av ventilationsfläkt för servicemöjlighet etc. Jag undrar dessutom om det kan uppstå kondensproblem kring de många ventilationsrören på kattvinden om kattvinden görs om till kallvind. Kan detta i sådana fall lösas med isolering av (de rätt många och halvt som halvt dolda) ventilationsrören?

3. Ta bort och slänga nuvarande isolering mot taket. Vira elvärmekabel runt alla vattenledningar (många, långa) och isolera dem med rörisolering. Lämna taket oisolerat och låt kattvinden vara en kallvind. Även detta förslag kanske värmeförbrukningsmässigt vore bra och åtkomlighetsmässigt känns det också tilltalande. Men kan det uppstå kondensproblem kring ventilationsrören/fläkten? En annan nackdel är att det kommer krävas nydragning av el för elvärmekabeln.

Ytterligare ett bryderi i det hela är att jag har märkt att det saknas fuktspärr/plastfilm i väggen bakom det nyrenoverade badrummet. Rummet har väl i och för sig en fuktspärr i sin innerväggsbeklädnad (kakel på gips), men räcker det/är denna konstruktion korrekt?

Jag föreställer mig plastfilm ska finnas bakom gipsskivorna i alla konstruktioner som vätter mot oisolerade vindsutrymmen, stämmer inte det? Vid nogrannare inspektion har jag noterat att det i en av de andra kattvindarna saknas plastfilm ca 3 dm längst ned mot väggen till ett sovrum. Dessutom saknas plastfilm bakom isoleringen i väggarna som vätter mot trapphuset. Denna konstruktion måste vara från tiden då huset byggdes. Krävs åtgärd eller kan man lämna detta som det är?

Det var många frågor, kanske någon vet svaret på någon/några? Vilket av de föreslagna alternativen för kattvindsproblemet är att föredra? Vad gäller betfäffande fuktspärr?

Med vänlig hälsning

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.