Fått kamin och skorsten installerad, och när jag inspekterade takhuven på taket så ser det minst sagt inte speciellt snyggt ut. Undrar om någon plåtslagare eller kunnig kan kommentera detta? Vill gärna ha på fötterna innan jag klagar..

Bilden visar planplåt som går ner från nock och över överbeslaget till skorstenshuven..och min bedömning är att de har mätt fel så det skriker om det..

Någon?

• beslag2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det ser ju för jvligt ut...

Verkar som de tänkt brottfalsat i en huv i den plana plåten, men sen på nått sätt inte gjort det. Även om de skulle ha brottfalsat i en ytterhuv eller nått liknande så är även det en tveksam, men dock ganska vedertagen metod. Dom flesa prefab-historier är det, men en nogrann plåtis skulle nog kringtäcka hela skortstenen/huven med svängda falser.

Men det där är i alla fall, ja vad är det...Konstigt...
Sitter själva huven ihop i en planplåt som går upp under den här "felmåttade" plåten?
I så fall är det väl kanske tätt (så tät det blir med en brottfals) men ändå ett väldigt dåligt jobb...

Ångrar mig, de har nog inte alls tänkt falsa i en huv, det där är nog bara en felmåttad "täckplåt" som knappt fyller nån funktion. Kan väl knappast vara en plåtis som gjort det där, utan en kamininstallatör antar jag...

ingen plåtslagare, men satt en hel del plåt i mina dagar å det där hade jag absolut inte varit nöjd med iaf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.