Hej..

Då var det dags och titta till taket innan snön kommer..
Var uppe i söndags och försökte titta så gott man kunde.
Jag tyckter att nocken är det enda stället där taket blir utsatt för moss påväxt! undra varför det blir sådär. se gärna på bifogad bild.

Sedan upptäckte jag att en tackpanna hade spruckit. Har aldrig bytt ut takpannor men jag gav mig på detta.. nångång måste bli den första.
Har en ganska brant tak 37 graders lutning.. Hade några nya pannor liggandes i garaget "samma typ som garaget har" Mjoback stod det bak den. Tog mig upp till den trasiga pannan. tog loss dessa och såg lite på pannan och underlaget under pannan. Man såg att bärläkten hade fått lite spår av vattenläckan men pappen såg väldigt bra ut. Se gärna på bild och säg till om läkten bör bytas. Den pannan jag tog loss var av märket Zanda..

Denna Mjoback panna passade inte riktigt utan den var mer sinus formad medans zanda pannan vad mer våg formad i sin stil.. Ringde då en bekant som sa att zanda pannan tillverkas inte längre.. och detta var ju ingen kul och höra. Men som tur va så ordna det sig. Fick tag i en Zanda panna från taket till min gamla gästhus.. så denna får leva en stund med en mjoback panna.. Hur ska jag få tag i zanda pannor som jag ska ha vid sånna här tillfällen? man vill ju gärna ha några extra liggandes

• bild-56.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild-55.jpg
    Skapa konto
  • bild-54.jpg
    Skapa konto
Den lilla fläcken på läkten är inget att bry sig om. Begagnade pannor kan du leta efter på Blocket eller liknande, alltid bra att ha några stycken i reserv.

En möjlig teori till varför du får mosspåväxt bara vid nock - har du nockventilation? Isåfall så kan det ju vara så att just dessa pannor blir mer utsatt för kombinationen värme och fukt, och mossa gillar ju dessa två saker.

Mikael_L
Tryck lite med moraknivens spets i bärläkten. Jag lovar att du snabbt märker om den murknat. Har den inte det så är bara att byta pannan.
Och jag tycker inte det ser dåligt ut på bilden. Har det murknat borde det synas missfärgningar betydligt längre åt bägge hållen.

Är gästhuset litet skulle du ev kunna köpa ett nytt tak till detta och behålla pannorna som reservpannor. Du kan säkert hitta begagnade pannor som passar bra till gästhuset.
Ja, det är en riktigt jobbig lösning, onödigt jobbig. Men lyckas du inte alls hitta gamla zanda-pannor är det kanske lättare att ge sig på och byta på gästhuset om det nu är en liten byggnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.