16 890 läst ·
26 svar
17k läst
26 svar
Renovera tak med 45 grader lutning?
Vad kan det kosta om 2st gubbar lägger papp, läkt och takpannor? Jag kommer ta bort de gamla pannorna men låter läkt och papp ligga kvar (ny papp kommer läggas på den gamla pappen). Eventuellt kommer det bytas 3-kantlist och nya vindskivor ska skruvas/spikas upp.. Så vad kan det kosta? Taket är som sagt ca 175m2 och 45 graders lutning.
Redigerat:
Ingen?Joukko skrev:Vad kan det kosta om 2st gubbar lägger papp, läkt och takpannor? Jag kommer ta bort de gamla pannorna men låter läkt och papp ligga kvar (ny papp kommer läggas på den gamla pappen). Eventuellt kommer det bytas 3-kantlist och nya vindskivor ska skruvas/spikas upp.. Så vad kan det kosta? Taket är som sagt ca 175m2 och 45 graders lutning.
Jag la om mitt tak i maj. Vi var två man som grejjade detta på 2 veckor. Vi gjorde på följande sätt.
- rev av alla pannor på 1/4 av taket.
- rev av all läkt uppifrån och ner. Sopade samtidigt den gamla pappen ren.
- när vi kommit hela vägen ner och samtidigt sätt till att det inte var några ojämnheter så började vi pappa
- vi pappade nerifrån och upp.
- vi la 2 våder papp, sedan läktade vi dessa två våder.
så gjorde vi hela vägen upp till nock. På detta sätt kunde vi gå på den nya läkten när vi skulle pappa.
Vi försökte med rep och sele först men det var lönlöst.
När vi sedan hade pappat och läktat 1/4 färdigt så tog vi nästa 1/4. När ena sidan på huset var färdigt så la vi på pannorna på denna. Sedan gjorde vi exakt likadant på andra sidan. På detta sätt så fick man några dagars vila från pannlyftandet medan man pappade.
Hoppas mina tips kommer till användning!
- rev av alla pannor på 1/4 av taket.
- rev av all läkt uppifrån och ner. Sopade samtidigt den gamla pappen ren.
- när vi kommit hela vägen ner och samtidigt sätt till att det inte var några ojämnheter så började vi pappa
- vi pappade nerifrån och upp.
- vi la 2 våder papp, sedan läktade vi dessa två våder.
så gjorde vi hela vägen upp till nock. På detta sätt kunde vi gå på den nya läkten när vi skulle pappa.
Vi försökte med rep och sele först men det var lönlöst.
När vi sedan hade pappat och läktat 1/4 färdigt så tog vi nästa 1/4. När ena sidan på huset var färdigt så la vi på pannorna på denna. Sedan gjorde vi exakt likadant på andra sidan. På detta sätt så fick man några dagars vila från pannlyftandet medan man pappade.
Hoppas mina tips kommer till användning!
Om jag tar en sida åt gången och det går lite längre tid innan man tar nästa sida hur gör jag med nocken? Som det är nu så sitter det någon regel med papp ovanpå. När jag tar bort detta så kommer det ju läcka vid nock om det regnar. Sen när jag ska dit med ny nock ska jag då köra med regel (storlek?) eller ska man köpa hållare till nockregeln som jag tror skruvas i läkten?
Ingen som vet?Joukko skrev:Om jag tar en sida åt gången och det går lite längre tid innan man tar nästa sida hur gör jag med nocken? Som det är nu så sitter det någon regel med papp ovanpå. När jag tar bort detta så kommer det ju läcka vid nock om det regnar. Sen när jag ska dit med ny nock ska jag då köra med regel (storlek?) eller ska man köpa hållare till nockregeln som jag tror skruvas i läkten?
Ska nockbrädan sitta under papp eller ovanpå?
+1marcusjj skrev:
Tack för det förslaget. Så enkelt och säkert. Det går utmärkt att spika spånt underifrån och följa med upp med papp och läkt precis som du skriver. Fort går det och bekvämare än att trycka spånten uppåt. Väl uppe så är taket klart för pannorna. Bara att lägga på.
VH/Findus
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Tänkte nu berätta hur vi gjorde i sommras.
Har 41graders tak.
Taket hade tegelpannor och under detta så hade vi läkt och ett lager "spån" (eller vad det kan heta). Dvs ingen papp
Vi hade ställning runt hela huset. Så ner med alla pannor kontrollerat då vi skulle återanvända dom
Sen gick vi lös med tigersåg och kapade ner "spån" och läkt. Jäklar vad skitig man blev. Tog en sida av taket isänder.
Efter detta så började vi lägga ändspontad råspont. Efter vi hade lagt en meter upp så började det bli jobbigt att lägga så spikade vi fast en temorär "gå läkt" 60cm upp. Så fortsatte vi hela vägen upp till nocken och satte en "gåläkt" var 60cm. När det var klar läktat så började vi lägga papp uppifrån. Använde förklistrad papp. Spikade i överkant med plasten borttagen från klisterremsan. Tog bort översta "gåläkten". La nästa pappvåd in under den övre och spikade denna andra våd i överkant och sen klistrade ihop dom. Nu har vi så långt hus så en rulle (15m) räcker inte så det blir en del skarvar och där var det lite krångel då man måste vänta till nästa våd under är lagd innan vi kunde längdskarva.
Men vi fortsatte bara att pappa neråt och sen när hela taket var pappat så la vi ströläkt och bärläkt nerifrån som vanligt... och sen pannor...
Så vi behövde inte gå på pappen alls. Känns bra! Så tipset med att lägga papp uppefrån och ha "gåläkt" var super. Tack till den som nämnde det.
En sak med "gåläkt". Ha inte för tunn... Vi tog först bara en vanlig 25x50mm läkt och det var jobbigt för fötterna... Det fick bli dubbla efter ett tag.
Hade hoppas att det skulle ta 3veckor men pga mer än 200 mm regn så tog det längre. Kan berätta att det är inte roligt att stå där med halva taket helt öppet och endast en pressenning mellan torr och våt vind....
Nå väl.. Nu är det bara att koppla ihop hängrännor och stuprör kvar.....
Har 41graders tak.
Taket hade tegelpannor och under detta så hade vi läkt och ett lager "spån" (eller vad det kan heta). Dvs ingen papp
Vi hade ställning runt hela huset. Så ner med alla pannor kontrollerat då vi skulle återanvända dom
Sen gick vi lös med tigersåg och kapade ner "spån" och läkt. Jäklar vad skitig man blev. Tog en sida av taket isänder.
Efter detta så började vi lägga ändspontad råspont. Efter vi hade lagt en meter upp så började det bli jobbigt att lägga så spikade vi fast en temorär "gå läkt" 60cm upp. Så fortsatte vi hela vägen upp till nocken och satte en "gåläkt" var 60cm. När det var klar läktat så började vi lägga papp uppifrån. Använde förklistrad papp. Spikade i överkant med plasten borttagen från klisterremsan. Tog bort översta "gåläkten". La nästa pappvåd in under den övre och spikade denna andra våd i överkant och sen klistrade ihop dom. Nu har vi så långt hus så en rulle (15m) räcker inte så det blir en del skarvar och där var det lite krångel då man måste vänta till nästa våd under är lagd innan vi kunde längdskarva.
Men vi fortsatte bara att pappa neråt och sen när hela taket var pappat så la vi ströläkt och bärläkt nerifrån som vanligt... och sen pannor...
Så vi behövde inte gå på pappen alls. Känns bra! Så tipset med att lägga papp uppefrån och ha "gåläkt" var super. Tack till den som nämnde det.
En sak med "gåläkt". Ha inte för tunn... Vi tog först bara en vanlig 25x50mm läkt och det var jobbigt för fötterna... Det fick bli dubbla efter ett tag.
Hade hoppas att det skulle ta 3veckor men pga mer än 200 mm regn så tog det längre. Kan berätta att det är inte roligt att stå där med halva taket helt öppet och endast en pressenning mellan torr och våt vind....
Nå väl.. Nu är det bara att koppla ihop hängrännor och stuprör kvar.....
Klicka här för att svara
