16 882 läst ·
26 svar
17k läst
26 svar
Renovera tak med 45 grader lutning?
Sida 1 av 2
Medlem
· Östergötland
· 179 inlägg
Ett tips är att lägga pappen uppifrån och ner. Dvs att du river lite läkt sätter upp papp sedan river lite till och sticker under nästa pappvåd och fäster den å så fortsätter du tills du är nere på byggställningen igen.
Vi har 42 grader och la om taket förra året. Jag rekomederar definitivt att börja uppifrån, annars är det lätt att riva sönder pappen. Klister remsan har ju en skyddsplast så det är ok. Lägg några presseningar vid nock och ta den biten när andra sidan läggs eller alternativt riv på båda sidor längst upp, annars får man flytta ställningen ofta.
Observera att vi inte gjorde så här eftersom vi rev rotet också och började nerifrån och upp då vi byggde kupor, ångrar detta i efterhand, men bara för att vi gjorde "fel" så behöver inte ni göra det.
Observera att vi inte gjorde så här eftersom vi rev rotet också och började nerifrån och upp då vi byggde kupor, ångrar detta i efterhand, men bara för att vi gjorde "fel" så behöver inte ni göra det.
Jag har ett stort altantak som är i vägen på ena sidan av taket. Vet inte riktigt hur jag ska göra där. Hur klarar sig taket om man tar av alla pannor och det börjar regna? Jag ska inte ha några skador på pappen vad jag vet i alla fall.
Hur ska man fästa pappen, med spik eller klammer? Vad är bäst?
Hur ska man fästa pappen, med spik eller klammer? Vad är bäst?
e pappen totalt söndervittrad e det dumt att riva av allt..Joukko skrev:
saken e den at när du river av läkten, det är då dert blir hål i pappen!!!
jag använder hammertacken.
sen klisterkant på pappen.
läkten håller sedan allt på plats !!!
mvh
estwing
Fler tips om branta tak mottages gärna,
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Jag har letat detta tidigare och hittade då denna tidigare tråd (http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/66389-underlagspapp-pa-tvaeren.html) som just diskuterar att lägga uppifrån och ner. Dom skriver också någonstans att man kan spika i tillfälliga "steg" i när man lägger sponten nerefrån. Det är i alla fall så jag ska angripa mitt 41graders i sommar.
Antar att man enklast spikar genom båda lagerna papp när manlägger uppifrån?
Jag menar annars får man hålla upp pappen för att spika undrelagret och senad fälla ner klisterkanten.
Nu är det nog så att det är klisterkant på den jag har köpt vilket isåfall borde ge arbetsgången:
*Spika upp första längst upp
*Vik upp och skjut in nästa lager ca 10cm, fäst med ett par meters mellanrum
*vik ner klister kanten med klister
*slutspika genom båda lagrena
??
Jag menar annars får man hålla upp pappen för att spika undrelagret och senad fälla ner klisterkanten.
Nu är det nog så att det är klisterkant på den jag har köpt vilket isåfall borde ge arbetsgången:
*Spika upp första längst upp
*Vik upp och skjut in nästa lager ca 10cm, fäst med ett par meters mellanrum
*vik ner klister kanten med klister
*slutspika genom båda lagrena
??
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Varför slutspika genom båda lagrena?
Det hade du inte gjort om du lagt nerifrån.
Jag kommer spika undrelagret som det ska spikas och sen vika ner och kistra. Inte temporär spika något varje meter. Så det kommer se ut som man lagt det nerifrån
Det hade du inte gjort om du lagt nerifrån.
Jag kommer spika undrelagret som det ska spikas och sen vika ner och kistra. Inte temporär spika något varje meter. Så det kommer se ut som man lagt det nerifrån
Mer frågor. Som taket är nu så har jag en 45x70 regel längst ner vid takfoten som avslut för takpannorna och rännkrokarna är skruvade i den. Jag har tänkt ha fågelband men hur ska jag montera denna då? Kan jag ha 45x70 regel längst ner och sedan fågelbandet?
Medlem
· Östergötland
· 179 inlägg
Du måste inte men det är ju inte dumt att göra det.