Hej, jag vet inte om detta hamnar i rätt avdelning men jag gör ett försök.
Vi håller på och renoverar ett plankhus från 1919. Jag funderar nu på hur vi skall göra med taket i källaren. Det är en gjuten källare under ca 1/3 av huset, med ingång utifrån. Den har alltid varit fuktig, men det blir förhoppningsvis bättre när vi dränerar om kring huset. Det verkar dock även komma in mycket fukt via ventilationen på somrarna (taket dryper av fukt varma sommardagar). Jag vet inte riktigt hur detta utrymme skall ventileras i framtiden, eftersom vi byter ut all ventilation i resten av huset till FTX-system. Jordvärmepump kommer också att placeras i detta utrymme, samt ev någon typ av avfuktare.
I dagsläget består taket i källaren av någon typ av masonit/eternit skivor som sitter spikade direkt på blindbotten, med någon svart papp emellan. Där jag har lossat på skivorna ser blindbotten ut att vara i fint skick, men jag är lite orolig för att fukten här nerifrån skall krypa upp i bjälklaget. Om jag skall byta ut taket, skall jag då sätta upp någon typ av ångspärr eller ångbroms i taket?