4 638 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Brutit diff spärr med skorsten - vad göra?
Har läst på forumet att man skulle ha monterat en gummimanchett på skorstenen och tejpar fast den i diff-plasten, tyvärr har jag missat detta - skorstenen är redan på plats så det är för sent att trä något över den. Någon som har idé om produkt för att täta schaktet för att undvika läckage upp till kallvinden, har 10cm fritt runt skortstenen, hittade man rätt gummiprodukt borde det väl gå att fästa den mekaniskt med tex slangklämma på röret och sedan ut till plasten? Tacksam för all hjälp.
Kanske en gummiduk + slangklammer som du själv tänkte?
Själv köpte jag 1mm gummiduk
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motordelar/Packningar/Gummiduk-60240/
Och klippte aningens för litet hål, trädde över skorstenen och hade det över underbeslaget som ett extra skydd mot att ev kondens eller snödrev skulle kunna komma in i oskyddade byggnadsdelar.
I ditt fall får du även klippa en slits, och försöka få ihop den på något vis sen.
Kanske två bitar lite tjockare hålband med en massa små skruv och mutter som klämmer ihop?
Jag kan väl också nämna att det inte är någon slags patentlösning jag bidrar med, utan bara lite fritt spånande av idéer. Om vi lugnar oss lite så kanske någon kommer och berättar att det finns en produkt för detta.
Själv köpte jag 1mm gummiduk
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motordelar/Packningar/Gummiduk-60240/
Och klippte aningens för litet hål, trädde över skorstenen och hade det över underbeslaget som ett extra skydd mot att ev kondens eller snödrev skulle kunna komma in i oskyddade byggnadsdelar.
I ditt fall får du även klippa en slits, och försöka få ihop den på något vis sen.
Kanske två bitar lite tjockare hålband med en massa små skruv och mutter som klämmer ihop?
Jag kan väl också nämna att det inte är någon slags patentlösning jag bidrar med, utan bara lite fritt spånande av idéer. Om vi lugnar oss lite så kanske någon kommer och berättar att det finns en produkt för detta.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
477 kr inkl moms
Läs mer
Jag kan ju berätta att det inte finns en produkt för detta...eftersom min skorstensinstallatör klantade till det med just detta..och jag fick installera gummimembranet i efterhand. Fick det hyfsat tätt trots slits med hjälp av brandsilikon och en massa jävlaranamma.... nu när jag läser den här tråden så inser jag att en slangklämma i metall givetvis hade varit ett utmärkt komplement för att få det riktigt tätt, kanske ska montera loss täckplattan och sätta dit en sån faktiskt....
Slangklämma, expanderande brandfog under duken så lär det blir tätt mot röret, och limma slitsen med brandsilikon så borde det fungera bra.
Slangklämma, expanderande brandfog under duken så lär det blir tätt mot röret, och limma slitsen med brandsilikon så borde det fungera bra.
Tack för Era svar, trist att höra att fler också missat detta. Skall nog prova med brandsilikon och någon sorts gummi duk. Ingen risk att silikon och gummiduk fattar eld om skorstenen blir varm, det är ju föreskriet 10 cm till brännbart runt skorstenen, gissar att det var därför installatören gjorde ett runt schakt med 10 cm luft runt om, gissar att jag får kolla det med skorstensleverantören. Återkommer med lite bilder på hur jag slutligen löste detta inom några dagar.
Hmm...10 centimeter luft runt, eller 10 centimeter till brännbart är rätt stor skillnad förresten...du ska ju kunna lägga obrännbar stenullsisolering mellan skorstenen och schaktväggarna? Kan ju bli en aningens värmeläckage genom schaktet annars
Det kan väl lite bero på skorstenssystemet vilken max temp yttermanteln kan ha.
Men i vilket fall så är gummi relativt temperaturtåligt. Det jag köpte från Biltema hade en specad maxtemp på 110° eller 120°, minns inte nu vilket det var. Och denna temp är ju med alla materialegenskaper någorlunda intakta (gummi agerar ju packning på många ställen där tempen går upp mot 100°).
Sen i min skorsten, premodul, så sitter det en gummistos högst upp mot innerröret, dvs det varma röret, så tycker premodul att gummi funkar där känner jag mig rätt lugn att sätta gummi mot den värmeisolerade yttermanteln.
Men i vilket fall så är gummi relativt temperaturtåligt. Det jag köpte från Biltema hade en specad maxtemp på 110° eller 120°, minns inte nu vilket det var. Och denna temp är ju med alla materialegenskaper någorlunda intakta (gummi agerar ju packning på många ställen där tempen går upp mot 100°).
Sen i min skorsten, premodul, så sitter det en gummistos högst upp mot innerröret, dvs det varma röret, så tycker premodul att gummi funkar där känner jag mig rätt lugn att sätta gummi mot den värmeisolerade yttermanteln.
Nu finns det ju iofs olika sorters gummi så bara för att en gummilist är ok så är ju inte alla det.... MEN, om det blir 120 grader varmt på yttermanteln på röret har du större problem än lite gummi som börjar ryka gissar jag. Det är helt enkelt för varmt för att man ska klara temperaturen på brännbart i närheten...
Självklart är det så. Det jag menade var att:
Blir yttemperaturen på röret avsevärt högre än 85-90 grader riskerar brännbart material fjutta eld efter en tid. Om jag är rätt informerad säger standarden för dessa stålskorstenar att mantelns maxtemp får vara 100 grader och temperaturen i bjälklaget får inte överstiga 85 grader.
Har du 110 grader på ytan så har du efter en tid (beroende på isolering, ventilation) samma temp på omgivande byggnad också.
Isolering eller luft runt skorstenen fördröjer ju bara temperaturhöjningen av omgivande material => det är helt avgörande hur länge man eldar....
Blir yttemperaturen på röret avsevärt högre än 85-90 grader riskerar brännbart material fjutta eld efter en tid. Om jag är rätt informerad säger standarden för dessa stålskorstenar att mantelns maxtemp får vara 100 grader och temperaturen i bjälklaget får inte överstiga 85 grader.
Har du 110 grader på ytan så har du efter en tid (beroende på isolering, ventilation) samma temp på omgivande byggnad också.
Isolering eller luft runt skorstenen fördröjer ju bara temperaturhöjningen av omgivande material => det är helt avgörande hur länge man eldar....
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Du skriver det ju själv. Det beror på andra faktorer som skapar ett jämviktsförhållande mellan tillförd energi (eldningen) och avkylande mekanismer (konvektion, strålning eller konduktion). Därmed inte säkert att omgivande byggnadsdel kommer att uppnå samma höga temperatur, snarare ganska osannolikt.MathiasS skrev:
Gällande ursprungsfrågan. Är det ett problem om genomföringen just vid en eldstad saknar diff spärr. Är det någonstans fuktproblem inte torde uppstå, är det ju där extra uppvärmning torkar upp isoleringen, dvs just kring ett rökrör. Självklart förutsätter detta ändå att något hinder för större luftflöde skapas, men det går nog att göra i obrännbart material i större utsträckning än vad en plast eller gummifilm utgör?
Det kom ett kalas ivägen och nu hittar jag inte länken till repliken. Hittade ett intressant labbtest där man mätt tempen på 20 ställen runt kaminröret och sedan eldat på olika sätt. Läsvärt för den som funderar på hur värme sprider sig i bjälklaget och när virket börjar brinna....
Du får lite mer betänketid helt enkelt.
Du får lite mer betänketid helt enkelt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden