1 713 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Bra betongpannor och gammal torr papp.
När vi köpte huset för 8 år sedan så sa besiktningsmannen att takpappen var gammal och skulle bytas så småningom. Pappen har sannolikt inte blivit bytt vid byte till betongpannor. Pannorna är i utmärkt skick och ser täta och fina ut. Vi frågade hur länge det skulle hålla och besiktningsmannen svarade: Så länge pannorna håller tätt.
Under kriget i Jugoslavien så kunde man se sönderskjutna tak där det vare sig fanns trätak eller papp, bara pannor på bärläkt.
Det jag undrar över är om man ska byta ett bra betongtak bara för att pappen är torr när det inte läcker och det ser bra ut inifrån loftet vid den årliga kontrollen då jag även använder sk virkesprovare för att se om det finns fukt.
Under kriget i Jugoslavien så kunde man se sönderskjutna tak där det vare sig fanns trätak eller papp, bara pannor på bärläkt.
Det jag undrar över är om man ska byta ett bra betongtak bara för att pappen är torr när det inte läcker och det ser bra ut inifrån loftet vid den årliga kontrollen då jag även använder sk virkesprovare för att se om det finns fukt.
jag tycker det beror lite på vilken typ av hus/takkonstruktion du har men så länge du håller lite koll finns ingen anledning att byta pappen.
Jag bor i ett hus från 1878 med orginalttaket på och det finns ingen papp mellan brädorna och skiffret så man ser skifferplattorna inifrån vinden
Jag bor i ett hus från 1878 med orginalttaket på och det finns ingen papp mellan brädorna och skiffret så man ser skifferplattorna inifrån vinden
Du behöver ju inte byta ut betongpannorna bara för att du byter pappen? Vill du vara säker så tar du ner pannorna och lägger ut ny papp och sen på med pannorna igen.
Visst det blir ju lite jobb men då är du iaf säker att det håller tätt och det blir ganska billigt.
Visst det blir ju lite jobb men då är du iaf säker att det håller tätt och det blir ganska billigt.
Klicka här för att svara