Hej
har ett hus från -36 med tegeltak, är ganska säker på att det är originaltaket som ligger på, vi har bytt ut en massa spruckna och frasiga pannor och då sett att även pappen under är så gott som slut på vissa ställen, värst är det på takkupan över balkongen, det finns en del gamla fuktfläckar på vinden etc...
hade tänkt lägga om taket till sommaren med röda betongpannor, billigare och enklare.
så till frågorna,
det är inte vanlig råspont utan grövre bräder, ser ut att ha använts vid gjutningen av källaren... mindre springor imellan vissa, går det bra att pappa på ändå? vilken papp ska jag ha?
taket är ganska brant, hur gör vi vid pappning och läktning för att inte halka av? pappa ett par våder sen läkta?
finns det någon formel för att räkna ut läktavstånd, och hur mäter vi, ifrån nocken eller nerifrån? man vill ju inte få det snett...
det finns två takkupor, hur får man det tätt där de ansluter mot taket? ska man låta vindskiveplåten gå in ända mot pappen och sen skära till pannan så den passar tajt runt? det blir springor runt?
taket är ca 12,5x 5,7 meter, ungefär 145kvm, är det rimligt att man hinner med jobbet på en vecka på två personer?
ställning kommer behöva hyras också, ska man ta så det räcker till en sida av huset, sen plocka över den till andra sidan och fortsätta där? några tips ang ställningen, bredd höjd etc?
vad bör materialpriset hamna på för 145kvm? papp, läkt, pannor, takstege, fågelstopp eller vad det heter? och hyra ställning. klarar jag mig under 20,000?
bifogar en bild så kanske det blir lättare att svara en del frågor...
har ett hus från -36 med tegeltak, är ganska säker på att det är originaltaket som ligger på, vi har bytt ut en massa spruckna och frasiga pannor och då sett att även pappen under är så gott som slut på vissa ställen, värst är det på takkupan över balkongen, det finns en del gamla fuktfläckar på vinden etc...
hade tänkt lägga om taket till sommaren med röda betongpannor, billigare och enklare.
så till frågorna,
det är inte vanlig råspont utan grövre bräder, ser ut att ha använts vid gjutningen av källaren... mindre springor imellan vissa, går det bra att pappa på ändå? vilken papp ska jag ha?
taket är ganska brant, hur gör vi vid pappning och läktning för att inte halka av? pappa ett par våder sen läkta?
finns det någon formel för att räkna ut läktavstånd, och hur mäter vi, ifrån nocken eller nerifrån? man vill ju inte få det snett...
det finns två takkupor, hur får man det tätt där de ansluter mot taket? ska man låta vindskiveplåten gå in ända mot pappen och sen skära till pannan så den passar tajt runt? det blir springor runt?
taket är ca 12,5x 5,7 meter, ungefär 145kvm, är det rimligt att man hinner med jobbet på en vecka på två personer?
ställning kommer behöva hyras också, ska man ta så det räcker till en sida av huset, sen plocka över den till andra sidan och fortsätta där? några tips ang ställningen, bredd höjd etc?
vad bör materialpriset hamna på för 145kvm? papp, läkt, pannor, takstege, fågelstopp eller vad det heter? och hyra ställning. klarar jag mig under 20,000?
bifogar en bild så kanske det blir lättare att svara en del frågor...
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Medlem
· Östergötland
· 179 inlägg
Hej
Sedan mäter du från den första läkten upp till nock. Det avståndet delar med etc 15 Du ska komma så nära 37.5 som möjligt på den branta delen. Absolut inte mera och ju mycket mindre du får ju mer pannor går det åt.
Om ni bara ska byta taket och inte vindskivor/hängrännor/stuprör så kanske det går på en vecka de beror helt på hur pass duktiga ni är.
Jag tror inte du klarar dig under 20 000 Kr. De flesta som hyr ut ställning hyr ut minst 20 arbetsdagar + transporter
Sen ska du ju ha taklyft med kran för att få upp pannorna på ett enkelt sett.
Papp 4000 kr
Läkt 2000 kr
Betongpannor 14500 kr inkl frakt nock och fågelband
Spik 400
Hyra ställning 3000-10000 kr
Taksteg 1600 kr
Chansen finns ju även att du måste göra om skorstersplåtarna samt vindskivorna även om du inte har tänkt göra de
då dagens pannor/läkt är ett antal cm högre.
Med vänliga hälsningar
Du kan använda vanlig papp eller takduk. T-tak evo eller dylikt fungerar.
Du kan alltid pröva att pappa uppifrån och ner istället annars är det som du skrev läkta lite och sedan pappa.
Du sätter ut den första läkt raden på 35 cm från takfoten. Sätt en spik på varje sida av taket och slå med snöre så får du en rak linje.
Sedan mäter du från den första läkten upp till nock. Det avståndet delar med etc 15 Du ska komma så nära 37.5 som möjligt på den branta delen. Absolut inte mera och ju mycket mindre du får ju mer pannor går det åt.
Om ni bara ska byta taket och inte vindskivor/hängrännor/stuprör så kanske det går på en vecka de beror helt på hur pass duktiga ni är.
Jag tror inte du klarar dig under 20 000 Kr. De flesta som hyr ut ställning hyr ut minst 20 arbetsdagar + transporter
Sen ska du ju ha taklyft med kran för att få upp pannorna på ett enkelt sett.
Papp 4000 kr
Läkt 2000 kr
Betongpannor 14500 kr inkl frakt nock och fågelband
Spik 400
Hyra ställning 3000-10000 kr
Taksteg 1600 kr
Chansen finns ju även att du måste göra om skorstersplåtarna samt vindskivorna även om du inte har tänkt göra de
då dagens pannor/läkt är ett antal cm högre.
Med vänliga hälsningar
papp yap 2200 har hag sett rekomenderas är det ok?, finns det bättre eller billigare? hur mycket bygger en betongpanna på höjden? bärläkten är det 22x35? vill minnas att vi använde nåt i stil med 12x45 som ströläkt i skolan, sen 22x35 som bärläkt, då bygger det ju inte så mycket, tror det är nåt liknande nu med, skulle ju bli jobbigt att behöva göra om skorstenarna tror jag då de är helt plåtklädda, vindskivorna är ju en enkel sak annars.
Medlem
· Östergötland
· 179 inlägg
Det som gäller i benders/moniers monteringanvisningar är minst 25x38 läkt. annars är pappen ok men använd dig av en takduk går mycket fortare att montera. läkt + takpanna bygger ca 12 cm.. 25 + 25 + 70 mm
bygger pannan verkligen 70mm? låter mycket?
hur vore det annars återanvända det gamla teglet? är det mycket mera jobb, svårt att lägga tillbaka det? hur länge kan det hålla? de är förmodligen från -36.
hur vore det annars återanvända det gamla teglet? är det mycket mera jobb, svårt att lägga tillbaka det? hur länge kan det hålla? de är förmodligen från -36.
Medlem
· Östergötland
· 179 inlägg
Bygghöjden är t.om 75mm för betongpannor. tegel från 36 lär inte hålla så värt lång tid om det inte är i sjukt bra skick vilket det inte ser ut som på den bild du har uppe. Det är bara att bita i det sura äpplet eller ta hjälp av proffs.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden