Tjena

Jag sätter reglar (70x45) för att ha gipsskivor. Några snickare som gjorde ett av rummen åt mig la inte isolering mellan reglarna.
Resterande rum tänkte jag isolera mellan reglarna och sen lägga ångtät plast längst ner mot gipset.
Är de lönt att lägga den isoleringen? eller ska de va fritt där av nån anledning?
(Ovanpå ligger det masonit, sen bjälklag med isolering mellan sen råvind)

P.S Snickaren som la gipsskivan sa att svenskbyggnorm är 45x45 regel, dock ser taken väldigt mycket lägre ut nu,,, är de så? man borde ju kunna ha mindre hög tycker man...

Du ska sätta plasten innan du sätter reglarna för att inte punktera den med varje skruv. Hur långt har du mellan takstolarna? vid c/c1200mm räcker det med 28x70 enligt Svensk byggnorm.

Okej, ja trist att jag inte visste de innan då hade jag kunnat ha högre i tak. Men så är de när man inte kan och anlitar hantverkare som man litar på...
Men nu har jag satt plasten under reglarna och skruvat sjukt mycket skruvar genom den, men de e väl bättre med plast än ingen plast..
Dock kan man väl inte sätta isolering efter plasten (nedåt) om man sätter den under reglarna. Som jag förstår de ska plasten sitta närmast gipsplattan.

nja regeln är numera max 1/3 in i isolation. vid 250mm i vägg=runt 70 in max.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.