Undrar över en skorstenshuv som blåste av i natt. Mått ca 1,1 x 0,8 m. Utförd i plåt och skruvad rakt uppifrån, med 4 st farmarskruvar. Vardera skruv har 25 mm lång gänga.

Vindhastigheten på vår ort i nordöstra mellanskåne var 14 m/s och upp till 31 m/s i byarna. Noterat av SMHI (mätstationen mkt nära vårt hus).

Själv tycker jag egentligen det är självklart att fästa föremål som har påkänning uppåt i sidan om det är möjligt. Jag tycker också att när han nu valde en i mitt tycke sämre metod så borde han ha tagit längre skruv. Någon annan som har en åsikt?

RED: glömde skriva att den bara suttit uppe i 11 månader

Redigerat:
Jag hade takpannor som var spikade som blåste ner. Spiken och en bit takpanna satt kvar i läktet så jag tror inte att en kraftigare infästning hade räkt.

Hade det känts bättre om den suttit uppe i 11 år?

Det väder som rådde i södra Sverige måste anses som extremt. Självklart gard det varit hållbarare att fästa huven från sidan men då hade du säkert retat dig på att skruvarna syntes från marken.

Kontakta ditt försäkringsbolag och hör vad som säger.

/Vojma

Vad var det som släppte, var det skruven som släppte ur träet, gick skruvskallen av, eller var det plåten som gick sönder där farmarskruven gått genom?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.