Hej.

Vad kallas det överskjutande taket på bilden, ni ser hur huset såg ut original i bakgrunden.

Kan inte hitta några bra beskrivningar så lite tips vore snällt

• huset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan56
Farstukvist.

MVH Stickan

Eller menar du kortsidan?

Alltid undrat varför det i Sverige alltid är ett ganska stort överhäng där. I Centraleuropa kan taket sluta i liv med fasaden. Det senare ser ovant ut i mina svenska ögon.

På kortsidan kallas det taksprång.

Japp, taksprång/takfot heter det. Det skyddar fasaden vid nederbörd. I mina ögon är det mycket snyggare än när taket slutar i liv med fasaden.

/Vojma

Finns inte mycket beskrivningar här på byggahus om detta.

Vårt nyinköpta hus har inte sån utbyggnad och jag lurar på hur man har gjort.

Nån som har nån länk ang en sån byggnation.

/Johan

S
vad då hur man gjort?
ända skillnad är att slutat vid takstolen istället för råsponten går ut en bit

Sitter ingen råspont på dessa hus.

endast board sen takpannor.

Min fundering är ju då om alla har lagt råspont eller om de bara har satt ut reglar och lagt råspont åt "fel" håll på reglarna sen byggt in dessa..

Vilka menar du med "alla"? De som har takutsprång på sina hus eller de som inte har det?

S
ja det går bygga med andra matriall också.
och jag tror faktiskt dom har ströläkt och bärläkt( eller någon profil allternativ) också.
är board på bägge husen??

vad har du för pannor på ditt hus?

om huset i förgrunden tidigare har sett ut som huset i bakgrunden så har det även utökat takfoten. Den del av taket som hänger över på långsidan...

Man kan fälla in 2"2 i sista takstolen (som är ihopbyggd med gavelspetsen och därav kan man göra så utan att riskera hållfastheten), som går in och spikas i kortändan på nästa takstol.
Då får man stöd ut även fast man inte kör med råspont.

andersmc skrev:
Vilka menar du med "alla"? De som har takutsprång på sina hus eller de som inte har det?

Ja de som byggt ut såklart :)

vad har du för pannor på ditt hus?

om huset i förgrunden tidigare har sett ut som huset i bakgrunden så har det även utökat takfoten. Den del av taket som hänger över på långsidan...
Betongpannor.

Ja att de har byggt ut både kort och långsida är jag medveten om..

ja det går bygga med andra matriall också.
och jag tror faktiskt dom har ströläkt och bärläkt( eller någon profil allternativ) också.
är board på bägge husen??
Det är ju det jag inte vet om de har lagt råspont och då förlängt taksprånget.

Är det så att de som byggt ut har lagt råspont istället för board så fattar jag hur jag ska göra.

Men om de bara reglat ut på något sett så är jag intresserad utav detta byggnadssätt.

Bärläkt och ströläkt, var har de använt detta menar du?

S
bärläkt och ströläkt har man till pannor.
man kan bygga på många sätt.
tror att när du kommer så långt så kan du säkert komma på själv hur du ska göra.
du ska så klart bygga på sista takstolarna. och du måste veta om du vill ha inbräddat "taksprång"

Ja om jag börjar med det så kommer jag garanterat komma på hur man ska göra, jag har inte tummen mitt i handen utan ville bara få mer kött på benen så att säga.

Men det vart inte så denna gången.

Tack för era försök.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.