Planerar ett sommarhusköp och efterföljande renovering. Huset är en gammal skånelänga på Österlen från slutet av 1800-talet. Kallvinden är oisolerad och oanvänd. Jag vill undersöka om det går att göra två mycket enkla och spartanska gästsovrum på vardera vindsgaveln. Erfarenheten av kallvindar är att dom kan bli bastuvarma sommartid. Är dock inte intresserad av att isolera bort problemet då det är relativt kostsamt och tidskrävande. I nuläget planerar jag helt enkelt att gå upp med en färgspruta på vinden och måla allt vitt för att sedan ställa upp sängar i all sin enkelhet. Det finns ett fönster i vardera gavel och gavelpanelen sitter glest så att ljuset silas in och luften bör där sipra in och svalka en aning.
Undrar nu om någon av er har erfarenheter eller tips som kan få mig att avfärda eller satsa på detta projekt?

Frågor:

1. Finns det någon enkel och billig lösning att bli av med sommarvärmen?

2. Sjunker värmen snabbt efter att solen gått ned? -Somnar varm och vaknar frusen...

3. Vilken typ av (vit) färg bör man måla med för att inte skada trät på vinden då huset är kallställt på vintern och jag inte vill att färgen bidrar till att "mata" svamp eller liknande?

-Tänk kreativt på billiga lösningar, jag kommer inte att genomföra dyra standardlösningar. En utmaning! :-)

Tack på förhand!
Ej namngivet jobbIMG_3448.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med hjälp av en bra fläkt borde det gå att ordna tvärdrag och därmed vädra ut värmen rätt snabbt efter solnedgången. Märker själv att vår övervåning blir varmare och varmare ett tag på kvällen trots vädring och det beror ju på efterlagrad värme i isoleringen, som ju är obefintlig hos dig.

Köp reselakan och sommartäcken av siden hos tex Sidenselma, som inte värmer onödigt mycket. Täckena ska dessutom inte tvättas, bara vädras, väldigt bra för sommarstugan. Lakanen tvättar man snabbt upp i ljummet vatten med en gnutta tvål och torkar sedan i vinden på 5 minuter.

Lakana är dyra, men det är ju inga fasta installationer utan tas med vid avflytt, och funkar dessutom på resa, får plats i handbagaget.

Jag har rest mycket i varma länder och där har jag somnat med en surrande fläkt vid sängen, så visst det är ett mycket enkelt tips som borde hjälpa till. Sidenlakan var oxå ett smart förslag, så kan man ha varmare lakan vid sidan om så man kan byta om man börjar att huttra framåt morgonen. Tack Anna!

Borde det inte bli ett ganska kraftigt självdrag om man sätter en ventil i golvhöjd på norrsidan och en ventil högt på väggen på sydsidan eller i taket? Under kallare årstider så kan du stänga ventilerna.

Lite bastutänk helt enkelt, där man sätter ventil med inluft under agregatet och frånluft högt på motstående vägg... eller är jag ute och cyklar nu?
Gavlarna vetter mot väst och öst men det har kanske av mindre betydelse... Dock borde effekten avta om jag väljer att bygga väggar så att det blir var sitt rum på gavlarna?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.