Kom upp till fritidshuset denna helgen och såg en fågel (kaja?) hoppa ner i skorstenen. Jag klättrade upp på taket när fågeln flugit bort och kikade ner. Och jovisst, ett par meter ner i ena skorstenspipan hördes kvitter och två små fågelungar gapade efter mat... Vad gör jag nu? Har hittat ett par andra trådar här om att man med specialverktyg kan lyfta ut såna bon eller alternativt låta sotaren göra det (vilket nog är mer min melodi, jag gillar generellt INTE att vara på tak!) men nu finns det ju levande ungar där... Så ska jag vänta tills de flugit ut innan jag ringer sotaren? Nån som har koll på när kajungar lämnar sina bon? Eller är det bättre att vara osentimental och agera direkt? Och stämmer det att sotare gör såna jobb?

Jag kan också nämna att jag inte sett fåglar i skorstenen tidigare år och faktiskt inte heller när jag var uppe i stugan häromveckan. Gissar därför att det är ett ganska nyinflyttade gäster som jag fått...
 
Jag hade låtit dom vara den ca. månad som det tar innan ungarna lämnar boet. Sedan skulle jag plockat bort boet och lagt nät över skorstenen för att slippa en upprepning. Ett kajbo är enl. min erfarenhet ganska svårt att angripa uppifrån eftersom konstruktionen är gjord för att ta upp laster den vägen. Däremot brukar dom vara ganska lätta att trycka sönder underifrån om denna möjlighet finns.
 
Har haft stor framgång med grovdamsugare att få bort fågelbon från skorsten (stå upp och "fiska" med slangen ner i skorstenen)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.