19 357 läst ·
31 svar
19k läst
31 svar
Bandtäckt plåt
Sida 1 av 3
Hej. Jag håller på att renovera mitt tak och nästa steg är nu att skicka in bygglovet för bandtäckt plåt som jag gärna vill ha.. Mitt tak är ca 100 kvm2 stort och jag har varit i kontakt med två företag som säger att priset kommer ligga på runt 1000 kr kvm2..´(dvs ca 100 000 kr) Är det någon som vet om det är möjligt att få ett lägre pris, alternativt om det finns något liknande tak för en lite billigare summa? Alla förslag och ideer välkomnas. Tack för er hjälp.
Byggveteran
· Åland
· 2 075 inlägg
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
Finns ju dom färdigköpta skivorna men inget som jag rekommenderar blir inte i närheten lika snyggt. Sen har man många hinder på tak är det svårt att få till det bra sen tror jag att du inte kommer hittar någon plåtslagare som är villig att montera det.
http://www.plannja.com/templates/Page2C____39559.aspx
http://www.plannja.com/templates/Page2C____39559.aspx
Byggveteran
· Åland
· 2 075 inlägg
Det beror på vad man menar med snyggt. Falserna är högre för att de är enkelfalsade men systemet är typgodkänt och man kan montera det själv om man är lite händig. Problemet kan vara om taket har många hinder/huvar för då måste specialkomptens typ plåtslagare till. Det finns många plåtslagare som monterar. Men frågar du en plåtis så säger de att det är..s--t men de vill ju sälja plåten själva. Jag är jättenöjd med mitt tak men det var lite strul med ståndskivor och lite till men det löste jag eftersom jag är i branschen och vet hur dert skall vara. Men det lönar sig att undersöka. Plannja Trend som du länkat till har liknande system så konkurrenterna har nu vaknat av konkurrensskäl. Jag tror säkert Clix har kontakter.
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
Vad jag menar med snyggt är vid nock väggar och hinder används ofta lösa plåtar på dom takeni stället för att falsa ihop nocken används ofta nockplåt. Sen är taken också enkelfalsad vilket är rekommenderat från 18 grader men läggs ofta betydligt lägre. Taken som plåtslagare lägger idag är nästan jämt dubbelfalsat och är betydligt bättre i täthet och livslängd.
Byggveteran
· Åland
· 2 075 inlägg
Utförandet i nock kan man lösa med den plåt som levereras. Naturligtvis är det beroende på hur taket ser ut om man skall använda Clix el motsvarande. Hur vet du att plåtslagartaken är tätare och har längre livslängd? Var finns den dokumentationen? Clixtaken är typgodkända från 5,7 grader om de monteras enl anvisningarna och har garanti 15-20 år beroende på vilken plåt som använts. Jag säljer inte Clix men rätt skall vara rätt.
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
Jag jobbar som plåtslagare därför vet jag en del om detta. Ett tak som är dubbelfalsat håller längre än enkelfalsad tak har varit på många gamla enkelfalsad plåttak och det är inte rost som förstört taket utan fallen som hoppat ur någon stans. Dubbelfalsat tar upp rörelse i plåten från temperaturen mycket bättre därför man delvis måste dubbelfalsat koppar.
Jag köper inte att enkelfalsade håller ner till 5,7 grader som det står på clix.se "Testad och godkänd av Statens provnings anstallt (SP) ner till 5,7 graders taklutning. Godkända långtidstester (20år)." 20 år är inget lång livslängd för ett bandtäckning tak har set många tak som är 100 år. Alla ger ju 15-20 år garanti på färgen idag sen är taken korrekt gjorda så är den inga problem att de samma på jobbet.
Bygg ama ändrade rekommendationen för enkelfalsad tak från 14 grader till 18 grader just pågrund utav dom här färdiga taken.
Ett enkelfalsad tak fungerar utmark även från clix så länge man inte går ner på för låg lutning men ett dubbelfalsat tak är bättre men kostar mer.
Jag köper inte att enkelfalsade håller ner till 5,7 grader som det står på clix.se "Testad och godkänd av Statens provnings anstallt (SP) ner till 5,7 graders taklutning. Godkända långtidstester (20år)." 20 år är inget lång livslängd för ett bandtäckning tak har set många tak som är 100 år. Alla ger ju 15-20 år garanti på färgen idag sen är taken korrekt gjorda så är den inga problem att de samma på jobbet.
Bygg ama ändrade rekommendationen för enkelfalsad tak från 14 grader till 18 grader just pågrund utav dom här färdiga taken.
Ett enkelfalsad tak fungerar utmark även från clix så länge man inte går ner på för låg lutning men ett dubbelfalsat tak är bättre men kostar mer.
Redigerat:
Byggveteran
· Åland
· 2 075 inlägg
Jag förstod nästan på dina synpunkter att du är plåtslagare. Naturligtvis håller det längre med dubbelfals men det är lite som att jämföra BMW med nån billigare öststatsbil. Det handlar omkostnader också. De andra plåttaken har ju inte heller inte längre garanti. Vanliga enkelfalsade har lägre fals och därför är de inte godkända för lägre taklutningar som du säkert vet. Vad gäller garantier så finns ju tegeltak som legat i 100 år också och trots detta räknar man med livslängd på t ex betongtakpannor på 30 år. Vi vet nog båda två vad som gäller men kostnaden styr här.
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
Tror inte på det med högre falsar gör en plåtslagare så är den 25 mm hög och clix är 35 mm jag tror inte den 10 mm gör att man kan lägga det 14 grader lägre men vett att enkelfalsade håller längre ner än 18 grader var ju 14 grader för några år sen och funkar lägre än så också.
Sen med lertegel så kan pannorna hålla i 100år utan större problem det är papp och läckt som behövs bytas efter 40-50 år ofta.
http://www.clix.se/produkter.asp?AVD=Produktinfo&Visap=y&SID=46
Sen med lertegel så kan pannorna hålla i 100år utan större problem det är papp och läckt som behövs bytas efter 40-50 år ofta.
http://www.clix.se/produkter.asp?AVD=Produktinfo&Visap=y&SID=46
Minsta lutning på dubbelfalsat är 5,7 grader enligt plåttillverkarna att ett enkelfalsat skulle klara samma minsta lutning tror inte jag på.
Byggveteran
· Åland
· 2 075 inlägg
Tror och tror. Är det ingen av er två som vet vad typgodkännade är?
Kolla även:seniorkonsult skrev:
http://www.falsat.se/
http://www.ruukkitak.se/
Falsat.se var oerhört prisvärt för ett par-tre år sedan. Jag vet inte om dom köpte sig marknadsandelar då, eller om deras prisprofil fortfarande består.