Som ny husägare blev jag uppmanad av besiktningsmannen att "fixa rosten" på taket. Jag har stålborstat rostfläckarna sedan tvättat ytan med ammoniak för att sedan lägga en grundfärg (Combi Primer/rust-oleum).
Taket just nu är alltså helt prickigt.
Min undring: hur går jag vidare?
Om jag målar med svart färg på fläckana blir det sådär snyggt....
Om jag tvättar hela taket för att måla svart kan jag lika bra lägga ny grundfärg på hela utan för att sedan måla med svart...
Måste jag måla över Primern eller är den ok som det är (dvs ej övermålad)
Jag hoppas att jag inte gjort mer skada än nytta.
Vädret är inte det bästa just nu och minsta motståndets lag gäller...
Ps, det fina är att taket inte syns från markplan, dvs kosmetiskt är det ok även om det är "prickigt".
Uppskattar all hjälp.
Taket just nu är alltså helt prickigt.
Min undring: hur går jag vidare?
Om jag målar med svart färg på fläckana blir det sådär snyggt....
Om jag tvättar hela taket för att måla svart kan jag lika bra lägga ny grundfärg på hela utan för att sedan måla med svart...
Måste jag måla över Primern eller är den ok som det är (dvs ej övermålad)
Jag hoppas att jag inte gjort mer skada än nytta.
Vädret är inte det bästa just nu och minsta motståndets lag gäller...
Ps, det fina är att taket inte syns från markplan, dvs kosmetiskt är det ok även om det är "prickigt".
Uppskattar all hjälp.
Medlem
· Östergötland
· 179 inlägg
Tvätta, måla på gund sen topfärg så har du ett tak som håller i många år till. Gör det ordentligt så slipper du gå upp där igen !!
Primern är inget skydd i sig och det bästa är nog att måla om allt. Alternativt bara skrapa och grunda där man ser rost eller bar plåt. Och sen måla allt svart. Om du lämnar det som det är nu så kommer det börja rosta ganska snart igen.
Klicka här för att svara