5 180 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Trasiga eternitpannor
Hej nån som har nått bra tips.
Har några eternitpannor på taket som spruckit har tätat dom med takmassa men har även roligt dåliga som jag skulle vilja byta ut eftersom jag har några reserv.
Dock är pannorna spikade med klockspik och det sitter som berget.
Har råkat ut för nått år sen när jag skulle försöka ta bort en platta att hela pannan gick i bitar och då vågade jag inte försöka nå mer för då kanske jag skulle söndra flera och få slut på extra pannor.
Nån som har nått smart tips hur man får bort spik eller att laga pannorna.
Kanske får hålla på gå upp varje år och täta för på vintern slits lag ingarna ofta pga snö tills man har råd att byta ut taket.
Har några eternitpannor på taket som spruckit har tätat dom med takmassa men har även roligt dåliga som jag skulle vilja byta ut eftersom jag har några reserv.
Dock är pannorna spikade med klockspik och det sitter som berget.
Har råkat ut för nått år sen när jag skulle försöka ta bort en platta att hela pannan gick i bitar och då vågade jag inte försöka nå mer för då kanske jag skulle söndra flera och få slut på extra pannor.
Nån som har nått smart tips hur man får bort spik eller att laga pannorna.
Kanske får hålla på gå upp varje år och täta för på vintern slits lag ingarna ofta pga snö tills man har råd att byta ut taket.
Hade provat bitumentejp, måste bara vara hyfsat ren eternit. Skär till biten du ska ha o värm till den så den blir kladdig o pressa dit den,bästa jag kan komma på ( brukar använda tejpen på akutläckor i jobbet innan jag hinner fixa till det.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Ta en tigersåg och kappa av skallen på spiken själv gjort det sen finns det långa farma skruv som kan kan skruva fast det med.
Nåja, riktigt så illa behöver det inte vara men ett andningsskydd (P3-filter) är på sin plats. Man ska ha respekt för asbestmaterial. Dock är det ju ganska välventilerat utomhus. Se bara till att inte få massa damm på kläderna och dra med in.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Tänkte ta och skriva här i min egna tråd igen att nu idag har jag varit uppe och bytt.
Vilket skitjobb speciellt när en 1 + 2 special platta vid stosen gått sönder så mina reservpannor inte passade.
Efter en hel dags arbete många kapade spikskallar och ett riktigt långt pusslande så fick jag det så pass att jag är nöjd.
Men men nästa gång river jag taket och lägger plåt "många svordomar"
Vilket skitjobb speciellt när en 1 + 2 special platta vid stosen gått sönder så mina reservpannor inte passade.
Efter en hel dags arbete många kapade spikskallar och ett riktigt långt pusslande så fick jag det så pass att jag är nöjd.
Men men nästa gång river jag taket och lägger plåt "många svordomar"
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden