Hej

Vi har ett platt papptak som vi ska bygga balkong på. Jag har precis lagt ny papp men stör mig
på att regnvattnet alltid samlas på en viss avlång yta på taket. Lutningen o därmed vattenavrinningen är alltså obetydlig till det rör som sticker upp i takets ena hörn där vattnet är tänkt att ledas bort från taket.
(Det är ett inbyggt stuprör).
Innan vi bygger balkong över detta så vill jag veta att vattnet leds bort.
Vattenpölen som samlas blir ca 1 cm djup. Hur kan jag få bort denna sänka? Ska jag lägga flera lager papp just där, för att tvinga vattnet därifrån? Kan man hälla ut någonting just där, typ en jädra massa takmassa, för att fylla ut o få en liknande "flytspackeleffekt"?
Jag behöver verkligen hjälp med detta huvudbry!

Det beror ju lite på hur denna svacka ligger i förhållande till stuprörets position och övriga fall på taket.

Du skulle ju kanske kunna bygga upp ett fall med taktjära, men om det är lämpligt och om det fungerar i längden har jag ingen aning om.

hej. gjort är gjort. öppna pappen runt röret och se om du kan kona ett fall mot stupröret. alltid bättre leda bort direkt än fösa runt vattnet kan skapa mer problem i framtiden. har du trä under och inte vill bryta upp kör med multisåg, tar en stund men du fixar fallet. sen på med gammal go taktjära.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.