Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R
Ångesten blev för stor. jag var tvungen att lämna asbesthärden för några timmar för så kallad damagecontrol.
3mils cykling blev det.

O
raddforasbest skrev:
Ångesten blev för stor. jag var tvungen att lämna asbesthärden för några timmar för så kallad damagecontrol.
3mils cykling blev det.
Du cyklade väl i skogen? långt bort i från bilarnas avgaser?
För annars är det nog inte så mycket bättre....

Ditt tak ser exakt ut som mitt, byggt -69.
Jag har betongpannor.

R
Eller har duu det :P

På m in cykeltur kollade jag tak, jag har blivit besatt av tak.. stannade vid en bondgård och kollade in ett tak som jag vet är asbest, tog lite bilder men de blev dåliga.

Saken är att i byn jag bor i så har jättemånga samma tak som mig. även inne i storstaden hittade jag lite hus med tak som liknade mitt.
Om jag kollar på n ya hus så ser jag aldrig det taket jag har. och det kan ju tyda på nyare hus=förbjudet med asbest=betong?

Mja, den logiken haltar, det var vanligt med betongtak även innan asbesten förbjöds.
Biten på bilderna ser ut som en vanlig betongpannebit, eternitplattor blir flisigare med lite "fibriga" brottytor, se bilden längre upp.

Dom har gjort om betong pannorna eftersom dom du har släpper igenom vatten och går sönder extremt lätt har smeknamnet knäckebröds pannor. Nej det finns ingen asbest i betong men finns blå betong men inget man gjort tak pannor av.

Ny betong pannor ser ofta ut så här:
betongpannor.jpg

Raddforasbest, du har fått så bra svar från oss, trors din bitvis hårda attityd. Nu har vi kommit till den punkten då vi inte kommer längre. Tror att du behöver ta dit en expert på plasts som testar och kollar. Vi kan inte hjälpa till mer än vad vi gjord, mängden svar är att det inte är asbest du har. Nöjer du dig inte med dessa svar, gå vidare till en som kan besiktiga det.

Mvh

Stefan, Moderator

• Gilla
jonmo och 6 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.