3 193 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Spåntak + diffusionsöppen duk + tegel liknande plåt!?
Hejsan!
Jag har köpt ett gammal hus från tidigt 1900 tal. Har nu planer på att byta tak! Har googlat massa och även läst här! Men har fortfarande en del frågor jag undrar över! Det sitter just nu gammalt tegel på huset som har släppt in en del vatten till spåntaket! Men spåntaket verkar har klarat sig hyffsat! Har bara tänkt o ta bort de skadade från spån taket! Har sedan tänkt lägga en diffusionsöppen duk på spåntaket "Dupont tyvek supro"! Vad jag kunnat läsa mig till ska man kunna lägga denna direkt på ett spåntak! Stämmer det?? Sedan är taket inte helt rakt! Ska jag räta taket genom att läkta under duken eller kan jag fixa detta med bär o strö läkten? Sen finns det en takkupa på huset som är lite mindre lutning än på huvudtaket! Men där är taket rakt allstå ----- inget <<<< !
Funkar de o bara skarva där? Alltså en bit plåt på kupans tak sedan skarva den från huvudtaket över bara? Tacksam för all hjälp jag kan få! Mvh Johan!
Jag har köpt ett gammal hus från tidigt 1900 tal. Har nu planer på att byta tak! Har googlat massa och även läst här! Men har fortfarande en del frågor jag undrar över! Det sitter just nu gammalt tegel på huset som har släppt in en del vatten till spåntaket! Men spåntaket verkar har klarat sig hyffsat! Har bara tänkt o ta bort de skadade från spån taket! Har sedan tänkt lägga en diffusionsöppen duk på spåntaket "Dupont tyvek supro"! Vad jag kunnat läsa mig till ska man kunna lägga denna direkt på ett spåntak! Stämmer det?? Sedan är taket inte helt rakt! Ska jag räta taket genom att läkta under duken eller kan jag fixa detta med bär o strö läkten? Sen finns det en takkupa på huset som är lite mindre lutning än på huvudtaket! Men där är taket rakt allstå ----- inget <<<< !
Redigerat:
Är i samma läge som dig. Tänkte lägga Divorol ultra duk som ska vara helt uv säker och tåla att ligga direkt på ett spåntak. Det jag funderar mest på är hur jag ska lösa konstruktionen i nocken.Ska jag lita på att duken ventilerar ut kondens tillräckligt eller ska jag lämna en liten glipa längst upp för att säkra att jag får tillräcklig cirkulatin. Det är ett torp som står ouppvärmt på vintern och har minimal isolering i bjälklaget(70mmGlasull).
Tacksam för tankar och förslag
Vad jag läst mig till ska du inte behöva ha någon öppning i nocken! Duken ska ventilera detta själv! Nu vet ja inte så mycket om divorol men de borde väl ha liknande funktion som tyvek! Mvhtorparen71 skrev:Är i samma läge som dig. Tänkte lägga Divorol ultra duk som ska vara helt uv säker och tåla att ligga direkt på ett spåntak. Det jag funderar mest på är hur jag ska lösa konstruktionen i nocken.Ska jag lita på att duken ventilerar ut kondens tillräckligt eller ska jag lämna en liten glipa längst upp för att säkra att jag får tillräcklig cirkulatin. Det är ett torp som står ouppvärmt på vintern och har minimal isolering i bjälklaget(70mmGlasull).
Klicka här för att svara