Hej,

jag har anlitat en firma att byta tak (betongpannor, läkt, papp, hängränna, lite plåt). Upptäckte i helgen efter att de avslutat pappningen och läkt på fredagen att det regnade in rejält. Efter en inspektion av taket märker jag att skarvar är spikade genom båda lagren papp och inte klistrade, att alla genomföringar saknar uppvik eller mkt lite upvik samt inte klistrade. Påpekade detta direkt via telefon samt epost och begärde att det skulle utföras korrekt och inga fusklagningar. Nu har de åtgrdat det (tycker de), men jag är mycket skeptisk till vad de gjort. Kanske det är tätt, men får det se ut så här (se bilder9. De har lagt ramar av läkt runt skorstenar och ventiler, samt lagt på ny papp och en del tätmassa. Ser konstigt ut och inte konsekvent utfört: mycket tätmassa på en del ställen och ingen tätmassa på andra ställen.

Vad göra? kontakta en oberoende besiktningsman? Tänkte höra forumets åsikt innan jag lägger ett par tusen på det (som jag hoppas takläggaren står för om det är brister i utförandet). Eller ska jag ge dem en chans till att rätta till det? pannorna ligger nog på plats när jag kommer hem i kväll så att detta inte syns, men jag har gott om bilder...

Skorsten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ventil.jpg
Skapa konto
Ventil2.jpg
Skapa konto
Ventil3.jpg
Skapa konto

Ska man följa ama ska det var plåt runt alla hinder inte pappa men detta följs inte ofta. Har set värre och bättre pappning men det är svårt att se hur pappen är vikt på bilderna vilket avgör om det håller tätt sen är det svårt att få det bra om man inte tar bort huven .

Tack Johan

Döm om min förvåning när jag kollade igen ikväll och de hade gjort om alltihopa vid skorsten och ventiler! Nu ser det bättrre ut.
Tror dock inte att takläggarna var uppkoplade och läste på detta forum i eftermiddags :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.