4 414 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Roslagsmahogny på plåttak?
Hej!
Jag fick tips om att underhålla mitt målade plåttak med roslagsmahogny (d v s en tredjedel vardera av tjära, linolja, terpentin). Taket är gissningsvis 10-20 år gammalt (är nyinflyttad så jag vet inte riktigt) och ser fint ut utan rost. Roslagsmahogny verkade enkelt och bra (ska ändå blanda det till altanen), men när jag letade lite efter info på nätet hittade jag ingenting om detta. Någon som har koll eller erfarenhet?
Vore jättetacksam för svar!
Jag fick tips om att underhålla mitt målade plåttak med roslagsmahogny (d v s en tredjedel vardera av tjära, linolja, terpentin). Taket är gissningsvis 10-20 år gammalt (är nyinflyttad så jag vet inte riktigt) och ser fint ut utan rost. Roslagsmahogny verkade enkelt och bra (ska ändå blanda det till altanen), men när jag letade lite efter info på nätet hittade jag ingenting om detta. Någon som har koll eller erfarenhet?
Vore jättetacksam för svar!
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har ej försökt själv, men att använda linolja för rostskydd är gammal teknik, som fanns före de moderna färgerna med zinkkromat etc.
Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Linolja :
Rostskydd Linolja är också ett bra rostskydd för järn - effektivt också på redan angripet järn. Genom sin krypförmåga tränger den ner till kärnplåten och hindrar vidare rost. Vid behandling av exempelvis chassiplattor, hålrum på bilar skapas en gummiliknande yta som skyddar mot luftens syre.
Förr så värmde man linoljan för att den skulle penetrera bättre.
Tjäran bidrar säkert till att dessutom ge en bättre vädertålighet.
Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Linolja :
Rostskydd Linolja är också ett bra rostskydd för järn - effektivt också på redan angripet järn. Genom sin krypförmåga tränger den ner till kärnplåten och hindrar vidare rost. Vid behandling av exempelvis chassiplattor, hålrum på bilar skapas en gummiliknande yta som skyddar mot luftens syre.
Förr så värmde man linoljan för att den skulle penetrera bättre.
Tjäran bidrar säkert till att dessutom ge en bättre vädertålighet.
Medlem
· Halland
· 26 inlägg
Jag har använt denna produkt både att behandla ekstockar och underredet på bilen, enligt mig så är det överlägset både träolja och underredsmassa, det räcker med 2-3 behandlingar på en livstid (trä och bil). Detta vet färgindustrin och det skulla vara förödande för deras intäkter , kokt linolja för sånt du går på eller sitter på, rå linolja till sånt som har mer fuktig kontakt, tex syll eller båtar.
Redigerat:
Lite trådkapning här men hur mycket mörkare blir vanligt impregnerad furu av denna behandligen?nyttanvandarnamn_christer skrev:Jag har använt denna produkt både att behandla ekstockar och underredet på bilen, enligt mig så är det överlägset både träolja och underredsmassa, det räcker med 2-3 behandlingar på en livstid (trä och bil). Detta vet färgindustrin och det skulla vara förödande för deras intäkter , kokt linolja för sånt du går på eller sitter på, rå linolja till sånt som har mer fuktig kontakt, tex syll eller båtar.
Medlem
· Halland
· 26 inlägg
Det beror på hur mycket tjära du blandar i, maximalt skall du ha en tredjedel tjära, men det går även med mindre tjära, Ek blir väldigt svart, och furu blir mer röd i tonen. Impregnerat har jag inte provat, kaka på kaka enligt min mening.
roslagsmahognyn får svårare att penetrera och det blir onödigt dyrt.
roslagsmahognyn får svårare att penetrera och det blir onödigt dyrt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden