Hej
Förra sommaren lät vi en plåtslagare lägga om vårt tak eftersom vi haft läckage, han lovade att taket skulle bli helt tätt.
För en vecka sedan började taket läcka och idag var han och tittade på taket och påstod att plåttak aldrig är 100 % täta eftersom falsarna kan bli otäta pga issprängning !

Det är dålig lutning på taket så det bildas alltid is på taket framför allt på våren när solen smälter snön.
Investeringen känns just nu lite bortkastad.

Jag trodde att dubbelfalsning gjorde att det blev tätt, är det flera som råkat ut för issprängning och läckage ?

/Leffe

Nope, har lågsluttande bandtäckning ovanpå takkupan. Har fungerat finfint i +30 år.

Consensus skrev:
Nope, har lågsluttande bandtäckning ovanpå takkupan. Har fungerat finfint i +30 år.
Men har du 1 dm is som täcker falsningen ?
/Leffe

Platta tak och dåligt isolering kan orsaka issprängning eller att vatten trycker igenom på grund utav trycket isen ger.

johan ivarsson skrev:
Platta tak och dåligt isolering kan orsaka issprängning eller att vatten trycker igenom på grund utav trycket isen ger.
Det största problemet verkar vara en inglasad altan på 30 kvadrat och där finns det ju ingen isolering....
/Leffe

Jag skulle rekommendera att du tätar alla falsarna med typ fillcoat eller målar med typ Abratex ifall du har problem. Tror en sådan lösning är lättast/billigast.

Kattvovven skrev:
Jag skulle rekommendera att du tätar alla falsarna med typ fillcoat eller målar med typ Abratex ifall du har problem. Tror en sådan lösning är lättast/billigast.
Jag får tipsa plåtslagaren som ska försöka fixa det hela.

Är ju tätting i falsarna antingen M82 eller falsolja är denna inglasad altan uppvärmd under vintern? Om det är så är nog ända lösningen att isolera för bandtäckt håller inte tätt om det är massa is på den.

johan ivarsson skrev:
Är ju tätting i falsarna antingen M82 eller falsolja är denna inglasad altan uppvärmd under vintern? Om det är så är nog ända lösningen att isolera för bandtäckt håller inte tätt om det är massa is på den.
Den är oisolerad. var skulle man isolera ? Plåttaket ligger ju precis ovanför undertaket ?
Och tyvärr var det ju därför vi la om taket för att få altanen tät, vi ville nämligen lågga ett snyggt golv och ha lite fina möbler där. Plåtisen lovade att det skulle bli 100 % tätt, men nu har jag förstått att vi blivit lurade. Och alltså borde behållt det gamla taket, suck.

Om du köper nya rännor och stuprör, inte rensar ut rännorna från löv och bös innan vintern. Det blir stopp och stuprören sprängs av expanderande is. Har du blivit lurad då?
Taket du lagt (förutsatt att det är gjort enligt plåt-ama) är tätt mot regn och snö. Is får man snällt putta ned från taket. Är inte det sunt förnuft?
Om du har så låg lutning, varför lade ni inte sömsvetsad rostfri plåt? Eller gummiduk/svetsad papp?
Det är bristande kunskap angående underhåll som är problemet här om taket är korrekt utfört.

• Gilla
Ludwig
  • Laddar…
Om man anlitar en plåtslagare som lovar att det ska bli 100% tätt, så kanske man inte inser att dennes lösning inte är den rätta för att uppfylla löftet. Har plåtisen sen inte upplyst den uppenbart okunniga personen om vad som måste göras för att man ska uppnå 100% täthet, så är det nån av de två inblandade som brustit i sin yrkesutövning.
:D

Ojsan nu verkar det komma synpunkter ifrån var ? Det är tur att vissa tydligen har bakgrundsinfo som ingen annan har.
Vem har sagt att rännor och stuprör inte är rensade. Vattnet kom ju in i falserna.
Bristande underhåll ? Plåtkillarna fick fria händer oavsett kostnad för att fixa ett TÄTT tak, då de tidigare ägarna försökt två gånger att få det tätt men så billigt som möjligt och inte lyckats. Jag beställde ett TÄTT tak jag beställt inte dubbelfalsat men killarna LOVADE att det skulle bli tätt. Hur kom bristande underhåll in i denna tråd ?
Rensa från tak, jovisst hur mycket då, vi har ju under vintern fått 3 meter snö.

Angående att rensa rännor har inget med ditt tak att göra, det var bara en frågeställning huvida du blivit lurad eller ej.
Hursomhelst så tål falserna vatten och snö (den funkt som kommer in genom falserna stoppas av falstätningsmedel vanligtvis olja, eller m82). Dock så kan det ej ligga 10cm istäcke över hela taket =)
Här finns en bra tabell av en plåtkonsult som specat upp lämpliga material i olika taklutningar, http://www.teokonsult.se/plat/taklutningar.htm
Kan du bifoga en bild på ditt tak och beskriva lite mer var det kryper in vatten?

Det är inte så att det droppar kondens?

legul skrev:
Ojsan nu verkar det komma synpunkter ifrån var ? Det är tur att vissa tydligen har bakgrundsinfo som ingen annan har.
Vem har sagt att rännor och stuprör inte är rensade. Vattnet kom ju in i falserna.
Bristande underhåll ? Plåtkillarna fick fria händer oavsett kostnad för att fixa ett TÄTT tak, då de tidigare ägarna försökt två gånger att få det tätt men så billigt som möjligt och inte lyckats. Jag beställde ett TÄTT tak jag beställt inte dubbelfalsat men killarna LOVADE att det skulle bli tätt. Hur kom bristande underhåll in i denna tråd ?
Rensa från tak, jovisst hur mycket då, vi har ju under vintern fått 3 meter snö.
Hade du bott närmare hade jag kommit och penslat falsarna åt dig :P

Tätat ett par kilometer där falsarna läckt eller varit frostsprängda (behöver såklart åtgärdas först)

Funderat på att byta firma?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.