1 679 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Renovera taket.
Medlem
· västra götalandslän
· 58 inlägg
På mitt tak ligger gamla fina takpannor som är hela och som jag gärna återanvänder nu när jag tänkte byta takpappen. Finns det någon som vet om det är en bra idé att byta "halva" taket åt gången? Min tanke är att bygga en ställning vid nocken på den sidan jag inte renoverar och lägga pannorna där medans jag renoverar den andra sidan.... Åsikter, någon?
Eller så renoverar du nedra halvan först och övre halvan sedan, så slipper du kanske en massa extra skarvar i pappen, som ska läggas nerifrån och upp. Då kan du kanske göra det i några etapper och behöver kanske heller inte täcka så mycket med presenning mellan varven.
Ja visst är det klart man tar en sida i taget av ett sadeltak. Klart bättre att man delar taket horisontellt istf lodrätt, eftersom pappen rullas ut längs med takfoten, man slipper då en massa skarvar mitt på taket i varje våd. Man jobbar dessutom ändå nerifrån och upp, så det blir inget extrajobb att göra så, kan man säga och man minimerar behovet av presenningar eftersom man kan plocka undan det gamla allt eftersom man jobbar sig uppåt på taket.
Medlem
· västra götalandslän
· 58 inlägg
Hej igen! Tack för svaren.
Låter som att jag tänker någorlunda rätt... Mitt hus ligger på en bergsknalle. Det blir ett jädra bärande med pannor upp o ner. Om jag bygger en ställning med 45*95 o lägger kraftiga bräder och stegar att gå på, så borde väl ställningen hålla för att lägga pannorna på under tiden jag byter pappen?
Låter som att jag tänker någorlunda rätt... Mitt hus ligger på en bergsknalle. Det blir ett jädra bärande med pannor upp o ner. Om jag bygger en ställning med 45*95 o lägger kraftiga bräder och stegar att gå på, så borde väl ställningen hålla för att lägga pannorna på under tiden jag byter pappen?
Klicka här för att svara