trekantslist, eller vad det heter...

10k läst  4 svar

1. S
    Medlem Nivå 6
    Hej,

funderar lite på den där trekantslisten som du sätter längst ut på taket, som du sedan spikar vindbrädorna på.

Hur stor ska den vara? Alltså vilken dimmension?

Och hur ska man sätta den? Ska man bara spika den i råspånten? Ska den sitta under eller över takpappen?

2. A
    Medlem Nivå 15

Re: trekantslist, eller vad det heter...

Det finns en färdig trekantlist på de flesta brädgårdar. Den verkar vara gjord av en 45-regel som är delad på diagonalen. Jag tycker den är lite klen. Man kan ta en 120-regel och klyva den i 45°. Det är svårt att spika i råspånten längst ut. Lättare att skruva fast trekantlisten underifrån. Takpappen ska gå över trekanlisten, och även vikas ner på utsidan.

3. Alpha
    Medlem Nivå 8
    andersmc - Gäller det utförandet som du beskriver alla typer av underlag vid takbyte?

Undrar för att i mitt fall så har de skruvat plyfaskivor på spåntaket och sedan icopal butlight(nånting) men ser ju under vindskivebeslagen att pappen endast är uppvikt mot vindskivan och verkar vara ojämn kapad är det ok eller godkänns inte det vid en ev. besiktning?

Eller som så här, är det ok att lämna det så.

Frågade han som har firman om detta men fick svaret att med asfaltspappen är det svårt att göra detta, trodde själv att det är därför man har just en trekantslist som gör böjen mjukare med 45 grader böj.

På pappen sen är det strö/bärläkt + pannor.

4. A
    Medlem Nivå 15
    Nu är jag inte expert på alla underlag, men i Icopals monteringsanvisning så använder de i alla fall trekantlist. Det står inte uttryckligen "trekantlist", det står "gavellist", men den ser ut som en trekantlist på bilderna.

5. J
    Medlem Nivå 1
    tror inte det finns krav på dom flesta tätskickt att det måste vara på ett spec. sätt med trekantslister förutom att dom ska sticka upp 10cm mot gaveln. Det rekommenderas att man spikar fast pappen i trekantslisten så att den håller sig själv uppe och inte 'skrymplar' ihop med tiden och utsätter vindskivornas baksida för oväder. Det bästa sättet jag har kommit på är helt enkelt att spika fast i trekantslisten, och sedan spika den på ovansidan vindskivan under gavelbeslaget.

Dupont Tyvek underlagsduk är nog den enda jag kommer på som har detta som krav. dock tycker jag att det är klart den smartaste sättet att göra det på, och säkraste i längden.

Redigerat 3 jul 2013 13:01

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: