B
BobbyMel: Efter att ha rensat bort grejer men inte plockat upp spånskivorna på en del av golvet så känns det som att det är skivorna som sviktar, inte bjälkarna som är dåliga. Men man kan ju inte veta säkert innan man plockat bort skivorna och inspekterat bjälkarna. Jag tycker själv att 90-graders lösningen med 70-reglar låter klart enklare än att få upp fulllängds-bjälkar som på något
6 svar · 776 läst
Hubbe73
Hubbe73: eller en rännskarv för 50 spänn?
10 svar · 1,4k läst
B
b8q: Ja, modern råspont är tyvärr klenare i tjocklek än förr, så det kan mycket väl bero på det!
30 svar · 11,0k läst
·
T
Testarn: Jag är rätt säker på att våra snörasskydd och fallskydd är monterade på samma sätt, men det borde gå att se i monteringsanvisningen för just ert fabrikat. Den finns nog att ladda ner hos tillverkaren eller en återförsäljare.
1 svar · 701 läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Jag har fått uppfattningen att de flesta nylagda tak (typ från senaste 20 åren) av den typen ser ut ungefär så där. Jag brukar skratta åt det när jag passerar ett sånt hus och tänka hur fult det är med bucklig plåt. Så för att undvika att drabbas av detta skulle du kunna skriva med stora vita bokstäver på: "Ja, jag vet att det är buckligt, men det är tätt och syns inte
4 svar · 1,3k läst
·
R
RustyR: Kan tillägga att den mätaren visade tydligen 13% för mycket. Nu i juni är det 8-9% fukt i trä och mellan 45-65% luftfuktighet. Snustorrt
4 svar · 1,1k läst
·
J
johantest: [citat] Blåsa in cellulosaisolering och sedan plugga igen. Det finns firmor som gör sånt och det blir väldigt bra. Just luftspalten har man om man har isolering som inte kan ta upp och ge ifrån fukt, alltså typ glasull.
7 svar · 3,3k läst
·
J
jonaserik: Sitter säkert en nockplåt på topp, bara skit med det dom sätter dit. Dom är förkorta och går inte ner på pannorna. Lika med dom som köps på billiga varuhusen. Nockplåten ska gå över pannorna minst 30cm,från dess överkant. ( Ligger då pannorna en bit ner från nocken så blir överlappet minimalt ) då blåser inte vattnet in under. Det är vinden tillsammans med vätan som gör
6 svar · 5,9k läst
·
B
Bitterhetsakademin: Finns någon som har erfarenhet av denna produkt, takläggare öser superlativ över den men är det någon som vet hur stabil produkten är över tid. Tycker den känns något klen i jämförelse med vanlig bitumenbaserad takpapp. Tack på förhand
0 svar · 414 läst
Z
z_bumbi: Tar du inte in en egen besiktningsfirma?
3 svar · 733 läst
·
William91
William91: [citat] [citat] Det får bli så med tunnare strö/bärläkt nere med extra stöd i mitten. Det stämmer att gamla ströläkten var 12mm så säkerligen därför lutningen blir fel nu. Bra tips med pallningsbrickor får se vad som blir bäst.
10 svar · 1,7k läst
·
D
David Hedvall1: [citat] Ska ligga en plast, är nästan hundra på det, och om det inte hade gjort det hade väl problemet uppstått redan tidigare. Detta är ju 40 år sedan det byggdes om och inget problem på ca 38år?
3 svar · 1,5k läst
·
C
Civilpolisen: Nu har jag varit och tittat på huset så nu kan vi avsluta denna diskussionen! :-) I alla fall relaterat till den fastigheten! Där var så risigt att jag inte ens gick ner i källaren... Jag var bara så förundrad över hur folk kan göra så dåliga val... men, men! Det får dom göra, men jag vill inte vara där och ha nåt med det att göra! :-) Ha! Jag var och tittade på ett annat hus nu
26 svar · 6,0k läst
N
Nybörjaren!: Ett litet trådlyft.. Sprang på taket igår och noterade att nockband saknades på mitt hus, där låg enbart lite sprucken byggplast..Huset byggdes 84 och det ligger Benders pannor med masonit under (som är friskt). Tänkte sätta dit ett ventilerat nockband, men märker att det skiljer i pris samt tillgänglighet. Vad skiljer Benders från Monier samt TJB's nockband? Förutom pris förstås.
6 svar · 3,6k läst
·
M
måns hagberg: [citat] Takkonstruktionen ser ut att vara noga optimerad (klarspråk: klenast möjliga för att ändå hålla) för att tåla laster uppifrån (yttertaket och snö) och hålla ihop ytterväggarna så att de inte kalvar ut och möjligen även att möjliggöra fri planlösning nere i huset utan bärande innerväggar. Inget att fixa själv utan hjälp av byggnadskonstruktör.
6 svar · 1,3k läst
·
Rickard.
Rickard.: Gå över valmningen när du gör sidorna så blir det tätt direkt.
1 svar · 758 läst
D
Daniel 109: 3*3 pannor är lämpligt att prova med.
6 svar · 981 läst
·
C
Chippe: Ok, jag håller mig till ett lager underlagspapp och ett lager ytpapp 👍
9 svar · 1,3k läst
·
B
BSOD: [citat] Tänker du plasta in yttertaket, och sedan lufta utrymmet mellan cellplasten och plasten? Uppepå yttertaket antar jag att det är takpapp, läkt och tegelpannor? Förstår jag din tänka konstruktion rätt? Det låter fel, men jag kanske förstår fel. En oisolerad konstruktion som kallställs brukar man låta bli att ha plast. Stor risk att man stänger in fukt. Åldersbeständig plast
6 svar · 677 läst
·
ClasseClas
ClasseClas: [citat] Precis. Det vore ju synd om betongpannorna eller tegelpannorna gled av råsponten för att någon fått för sig att använda för korta spikar.
14 svar · 1,2k läst
H
hulvikstorp: Tack för idéerna. Jag får tänka ett par rundor på hur jag skall attackera det. Jag överanalyserar kanske, men. Om jag spikar vanlig ströläkt på spånet så trycks den ner. Potentiellt vatten leds då kanske mot ströläkten. Lite långsökt kanske. Som sagt, jag får fnula lite.
4 svar · 565 läst
K
Kimpaann: Reklamera utan att tveka. Hantverkaren (?!) som lagt taket får pallra sig tillbaka och fixa det på en gång. Har du fler frågor om taket så är det bara att fråga. Väl mött☺️
1 svar · 486 läst
·
B
BSA In: Hej Jag förstår din farhåga att luftningen kan bli dålig med enbart 10 mm spalt mellan taken. Frågan är hur mycket råsponten bygger ut från väggen och hur du får tätt mot ytterväggen. Har gjort något liknande men med större avstånd mellan taken och om jag minns rätt ingick det en tätningslist mot väggen i mitt paket. Förslag nr 2 kan ha sin fördel om det går att lösa snyggt,
1 svar · 637 läst
·
ClasseClas
ClasseClas: Det finns viktiga mått på Vittingepannor här, [bild] länk Jämför med dina pannor. Hängande längd är viktig att ha koll på utöver de andra måtten. Sen kan du använda Vittinges läggningsanvisning med eventuella justeringar för dina pannor.
5 svar · 1,2k läst
·
oscarwww
oscarwww: Hus 1959, 130kvm lertegel tak och 1 kupa samt uterum som är behov av nytt plåttak (tp20). Tog in 3 offerter, den dyraste på 320k och billigast 244k. Valde den billigaste 244k ink moms, efter ROT (50%), där jag kände mest förtroende för byggledaren. Bytte till nya Benders Hansa lertegel, ny inplåtad kupa, nedre plåtbeslag skorstenar, inplåtade vindskivor etc. Jobbet tog ca 3veckor
3 svar · 1,9k läst
Mikipedia
Mikipedia: Silver skulle vara snyggt. Men själv är jag svag för ärggrönt😁
1 svar · 545 läst
·
L
lostantlers: Hej, Vi är väldigt intresserade av ett hus som är byggt 2005, yttertaket har betongpannor ovan läkt, papp och råspånt och det är öppet till tacknock inne i huset. Vinden är delvis parallellisolerad (ej inspekterbar vind/takkonstruktion) och nockvind är isolerad med mineralull. Ventilationen i huset är mekanisk frånluft. Vid en tidigare besiktning upptäckte man mikrobiell påväxt på
0 svar · 579 läst
cederbusch
cederbusch: Renoverar liten stuga och har öppnat taket invändigt. Konstruktionen är 3 sparrar som bärs upp på gavlarna och i mitten. Och på dessa är råspont spikad. Jag har stärkt upp sparren invändigt i gavlarna och mitten. Jag har också reglat upp invändigt och lagt en 195:a längs med taket stående på reglar vid takfoten invändigt. Jag tänkte bygga på "takstolar" ovanpå råsponten,
0 svar · 579 läst
·
Rickard.
Rickard.: Jag skulle inte vara det minsta orolig för bärigheten men är dom mjuka på ovansidan så är dom ett olämpligt underlag för råspont och då kan man t ex förstärka med nya reglar som fästs bredvid takstolen. Behöver taket riktas så är det ganska smidigt att göra bort det redan här.
5 svar · 672 läst
·
F
fribygg: Cembritskiva skulle kunna vara ett underhållsfritt alternativ. Vanlig klädselbräda 22*95 satt med nån cm mellanrum skulle kunna fungera om du är beredd att måla.
7 svar · 548 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.