Bishoftu Bishoftu skrev:
Samtidigt tycker jag att det är en skillnad mellan det som brukar fungera och det som kanske är mer rätt i längden. Jag har själv inga byggkunskaper, men försöker ställa kritiska frågor just för att undvika onödiga risker.
I ditt fall sammanfaller det som brukar fungera med det som är mer rätt i längden och alla gällande praxis. Vad i hela friden i alla dessa samstämmiga råd är det du inte förstår?

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det är ju så att systemen man bygger med, luftspalter, råspont, underlagspapp/duk och sen pannor/ytpapp/plåt är just ett system som är framtaget för att fungera med varierande väder, regn, storm osv. Det KAN ju faktiskt börja regna när man just lagt pappen och hålla på i 3 veckor, då måste pappen tåla detta. Just därför har system tagits fram som TÅL detta. Inte bara lite skvätt-regn några minuter utan även hällregn i flera dagar. Den fukt som lyckas ta sig in torkar upp igen sen tack vare luftspalter och ventilering.

Tänker man bara efter inser man ju snabbt att jobb som "takläggare" inte kan bära sig om man bara kan arbeta i torrt och fint väder. Det kanske funkar om man jobbar i Sahara men fan inte om man jobbar i Sverige :)
Jag tycker det saknas tydlig och enkel information för oss kunder som vill undvika framtida problem som röta eller mögel. Man vill veta: hur mycket fukt tål träet innan det börjar ta skada? Hur länge kan underlagspappen ligga oskyddad utan takpannor? Det borde gå att få klara svar på sånt. En annan sak jag undrar är hur det egentligen fungerar när man sätter läkt – spikar man rakt genom pappen? Och om man gör det, ökar det då risken att fukt tränger in just där det är hål? Det verkar viktigt, men det är svårt att få raka svar.
Vid besiktning av mitt tak inför takbytet upptäcktes att några läktar var ruttna eller hade släppt kontakten med takstolarna, några betongpannor hade glidit ner från nocken, och råsponten visade tecken på begynnande mögel. Alltså tydliga tecken på att något inte fungerade som det skulle – trots att taket såg helt normalt ut från utsidan.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Bishoftu Bishoftu skrev:
En annan sak jag undrar är hur det egentligen fungerar när man sätter läkt – spikar man rakt genom pappen?
Javisst.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Bishoftu Bishoftu skrev:
En annan sak jag undrar är hur det egentligen fungerar när man sätter läkt – spikar man rakt genom pappen?
Varför frågar du det igen? Den frågan har vi redan svarat på flera gånger.

Nu börjar jag undra om du inte driver ned oss?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S
Bishoftu Bishoftu skrev:
Jag tycker det saknas tydlig och enkel information för oss kunder som vill undvika framtida problem som röta eller mögel. Man vill veta: hur mycket fukt tål träet innan det börjar ta skada? Hur länge kan underlagspappen ligga oskyddad utan takpannor? Det borde gå att få klara svar på sånt. En annan sak jag undrar är hur det egentligen fungerar när man sätter läkt – spikar man rakt genom pappen? Och om man gör det, ökar det då risken att fukt tränger in just där det är hål? Det verkar viktigt, men det är svårt att få raka svar.
Vid besiktning av mitt tak inför takbytet upptäcktes att några läktar var ruttna eller hade släppt kontakten med takstolarna, några betongpannor hade glidit ner från nocken, och råsponten visade tecken på begynnande mögel. Alltså tydliga tecken på att något inte fungerade som det skulle – trots att taket såg helt normalt ut från utsidan.
Det är väl klart man spikar genom pappen. Vart skulle man annars spika. Läkten måste ju fästas om den ska sitta kvar.

Vad gäller hur mycket fukt virket tål så tål det rätt betydande mängder.
Det som är viktigt är att träet är torrt när man sedan täcker in det. Annars blir det problem.
Långsiktigt så bör träet hållas under 17% fuktkvot för att inte riskera mögel. det motsvarar en luftfuktighet på 70%.

Om du hade ett hus som var byggt 1987 och byter taket nu så är det 40 år på taket. Ett tak som man säger har en teknisk livslängd på 25-30 år.
Så det är inget konstigt om man hittar dålig spånt som får bytas ut eller om läkten blivit dålig.
Takpappen är det som åldras och gör att man måste renovera taket. Pannorna håller lätt 40 år men pappen håller bara 25-30. Din papp var efter 40 år lite väl gammal och hade säkert börjat läcka.

Underlagspappen kan ligga oskyddad utan pannor rätt länge. Det är den som är det faktiska tätskiktet på taket. Pannorna är slitageskydd som skall skydda pappen så den klarar sig i 30 år. Det är av den anledningen som man river av gammal papp och helst vill få på ny papp omedelbart så att huset är väderskyddat.
Om man inte hinner få på pappen utan råsponten ligger bar så bör man täcka in taket med presenning eller liknande för att minska risken för att eventuellt regn läcker igenom och ner i huset.

Och vad gäller att ditt tak såg helt normalt ut från utsidan.
Du påstår att läkt hade släppt och takpannor glidit ner från nocken.
Det är inte "helt normalt från utsidan". Det är ett tak som är uttjänt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.