Vi skulle riva ett innertak i sommarstugan när vi upptäckte en gammal vattenskada, troligen 30+ år gammal. Efter att ha rivit i lager och tillslut tagit bort isoleringen mot vinden (massa sågspån och torv) så ser det ut som nedan. Hur förstärker vi takbalken bäst? Det mot väggen är yttervägg. Nedgången i takhöjd är utbyggnad från 60tal med delvis annan konstruktion. Taket är bytt förra året och de åtgärdade då ovandelen av denna takstol men då ovansidan av balken såg bra ut så såg de inte hur dåligt skicket egentligen var.
Innan fullständig rivning :
Ovan från vinden med lagning av takstol:
Efter fullständig rivning underifrån:
Uppskattar att ca 30-50% är kvar där rötan varit som värst.
Tilläggsfråga, visst ser det ut som röta eller har vi även haft skadedjur?
Tack för hjälpen!
Innan fullständig rivning :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovan från vinden med lagning av takstol:
Logga in
Skapa konto
Efter fullständig rivning underifrån:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Uppskattar att ca 30-50% är kvar där rötan varit som värst.
Tilläggsfråga, visst ser det ut som röta eller har vi även haft skadedjur?
Tack för hjälpen!
Tydligare bild på angreppet. Allt är torrt nu, ingen aktiv fukt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Finns flera sätt att förstärka en sådan balk, men man behöver bland annat ha bra koll på vilket upplag som finns för befintlig balk alternativt för förstärkningsbalken. Ger mig inte in i att gissa på vad som är bäst lösning för detta specifika fall.
Däremot skulle jag rekommendera att du tar in skadedjurssanerare som inspekterar trävirket, då jag tycker det ser ut som att de hålen kan komma från husbock. De kan då spraya synligt virke med boracol eller liknande för att stoppa nya angrepp. Alternativt gasar de för att få bättre inträngning. Kan finnas poäng att de först sprayar det gamla, sedan bygger ni dit förstärkningar mm för att spraya det nya samt det gamla en gång till. Då minskar risken för nya angrepp i det nya "smaskiga" virket.
Däremot skulle jag rekommendera att du tar in skadedjurssanerare som inspekterar trävirket, då jag tycker det ser ut som att de hålen kan komma från husbock. De kan då spraya synligt virke med boracol eller liknande för att stoppa nya angrepp. Alternativt gasar de för att få bättre inträngning. Kan finnas poäng att de först sprayar det gamla, sedan bygger ni dit förstärkningar mm för att spraya det nya samt det gamla en gång till. Då minskar risken för nya angrepp i det nya "smaskiga" virket.
Husbockens utgångshål brukar vara cirka 5-8 mm ovala hål. Gångarna varierar med hur stor larven var när den tuggade sig fram. Myror kan för all del också ge sig på virket just när det är rötskadat. Mindre hål kan vara exempelvis strimmig trägnagare, mindre allvarligt kortsiktigt men kan göra träet mycket sprött över tid. Ytliga angrepp mot barkrester och den ytligaste veden kan vara till exempel blåhjon, vilket inte är lika allvarligt eftersom att de just går på ytan i det mjukaste. I ditt fall går de djupt. Bra att du tar in Anticimex, så de får göra en korrekt bedömning på plats.
Det är klart att det är svagare nu än när det var nytt, så jag skulle avstå att kravla runt ovanpå de angripna balkarna för att inte belasta mer än nödvändigt. Var det bara en vind ovanför, eller är det ytor där nu vistas? Om ni behöver vara där uppe så kan du för all del sätta en tillfällig stötta. Tänk i så fall på att fördela lasten både uppe och nere med exempelvis en lagom lång bit regel så att du inte bara punktbelastar vid stolpen.
I övrigt är det skadedjurshantering och den förstärkning du redan var inne på. Beroende på omfattning av skada kan det vara aktuellt att byta någon balk helt, men trä är förvånansvärt starkt.
I övrigt är det skadedjurshantering och den förstärkning du redan var inne på. Beroende på omfattning av skada kan det vara aktuellt att byta någon balk helt, men trä är förvånansvärt starkt.
Ytterligare en följdfråga, när vi återställer, bör vi sätta plast under vindsbjälklaget då? Det är inte plast någonstans mellan boyta och vind, halva huset har plast i yttervägg. Vinden är idag till hälften isolerad med spån och torv och till hälften med isolering direkt på innertaket. Huset används sporadiskt på vintern men är konstant uppvärmt till 12°.
Plast eller inte plast är en fråga som det finns hur många åsikter som helst om. Om det inte finns något i den stilen tidigare och det har fungerat, och du inte har för avsikt att ändra användningen mot tidigare, så ser jag personligen inte något akut behov av att förändra konstruktionen i det avseendet. Om du sätter dit något så skulle jag inte vilja rekommendera tät plast, utan i så fall en diffusionsöppen ångbroms. Detta dels för att intilliggande delar kan "läcka" fukt in i din "nya" konstruktion, och dels för att under den icke uppvärmda perioden riskerar du att få fuktutfällningen (kondens) på fel sida om din ångbroms/-spärr när utsidan är varmare än insidan och plast stänger då in den i konstruktionen. Sist: Jag är absolut inte någon expert, så lita inte blint på min personliga bedömning. Ta gärna in andra bedömningar och sök exempelvis i detta forum där det skrivits otaliga inlägg om denna fuktproblematik.
Nu har Anticimex varit på plats och konstaterat strimmig trägnagare. Dock ej aktivt utan med största sannolikhet helt avstannat. Dock täcker försäkringen det inte då det skett i delvis rötskadat virke. Så nu ska vi hitta någon som kan återställa på ett bra sätt.
Klicka här för att svara