Taket på vår delvis inglasade veranda läcker på ett flertal ställen. Eftersom vi eventuellt ska göra om hela verandan om ett eller två år så vill jag inte betala för bästa kvaliteten för ett nytt tak, men vill ändå att det ska hålla några år om det behövs.
Jem & Fix har ett plasttak till rimligt pris: https://www.jemfix.se/plasttak-1090-x-3100-mm/4200/9358190/ (349 kr per meter, jag behöver täcka nio meters bredd). Det står dock inte uttryckligen att det är UV-tåligt och materialet ser ut att vara tämligen tunt. Nån som har köpt det här och vet vad det går för?
Beijer säljer en annan kvalitet och där står det i instruktionerna att man bör måla ovansidan på reglarna taket ska ligga på vita för att förhindra att plasten smälter i full solvärme. Det låter ju inte särskilt betryggande. Kommentarer på det?
Slutligen undrar jag om nån har tips på hur man monterar taket utan skylift?
Jem & Fix har ett plasttak till rimligt pris: https://www.jemfix.se/plasttak-1090-x-3100-mm/4200/9358190/ (349 kr per meter, jag behöver täcka nio meters bredd). Det står dock inte uttryckligen att det är UV-tåligt och materialet ser ut att vara tämligen tunt. Nån som har köpt det här och vet vad det går för?
Beijer säljer en annan kvalitet och där står det i instruktionerna att man bör måla ovansidan på reglarna taket ska ligga på vita för att förhindra att plasten smälter i full solvärme. Det låter ju inte särskilt betryggande. Kommentarer på det?
Slutligen undrar jag om nån har tips på hur man monterar taket utan skylift?
Varför är inte det betryggande? Jag har GOP trapetstak sedan 10 år.FemTummar skrev:
Man kryper på det med en planka eller skiva som underlag.FemTummar skrev:
Jag fick bara intrycket att smältpunkten var så låg att det inte behövdes mycket mer än solsken och dåliga förhållanden för att smälta plasten. Jag har inte sett uppmaningen att vitmåla bjälkarna någon annanstans, hur gjorde du med ditt tak? Det har ju uppenbarligen hållit.K Kane skrev:
Tack för tipset och skivan förresten!
Jag köpte och la för 4 år sedan. Då var tillverkaren RIAS. Antar att det är samma fortfarande.FemTummar skrev:
Taket på vår delvis inglasade veranda läcker på ett flertal ställen. Eftersom vi eventuellt ska göra om hela verandan om ett eller två år så vill jag inte betala för bästa kvaliteten för ett nytt tak, men vill ändå att det ska hålla några år om det behövs.
Jem & Fix har ett plasttak till rimligt pris: [länk] (349 kr per meter, jag behöver täcka nio meters bredd). Det står dock inte uttryckligen att det är UV-tåligt och materialet ser ut att vara tämligen tunt. Nån som har köpt det här och vet vad det går för?
Beijer säljer en annan kvalitet och där står det i instruktionerna att man bör måla ovansidan på reglarna taket ska ligga på vita för att förhindra att plasten smälter i full solvärme. Det låter ju inte särskilt betryggande. Kommentarer på det?
Slutligen undrar jag om nån har tips på hur man monterar taket utan skylift?
Bauhaus har samma skivor och de har lite mer beskrivning av produkten.
https://www.bauhaus.se/plasttak-rias-244x109cm-blatonad
"Denna PVC trapetsplatta är en prisvärd lösning för dig som söker en standardplåt UTAN krav på varaktig hög ljusgenomträngning och brottstyrka. Med sin blåtonade finish ger den ett stilrent och modernt utseende till både tak och väggar."
Jag har lagt det på ett cykelskjul och det funkar fortfarande. Men det är inte genomskinligt längre utan väldigt "mjölkigt" om än i blåton. Det har även blivit väldigt skört. Minsta stöt eller tryck så spricker det. Det är med andra ord inte UV-tåligt.
Vill du bara ha ett tätt tak i några år fram till renovering/ombyggnad så funkar det. Vill du ha något mer bestående bör du välja något annat.
Bor du i Sydsverige o har nära till Danmark kunde det vara idé att ta turen över, priserna är 50% högre här på Rias plattor (danskt märke, kanske därför?)…
Rias blåtonade (de enda som svenska jem og fix har till salu) har 2 års garanti på ljusgenomsläpp, deras klara PVC-plattor har 10 år (någon som kan gå i god för det förresten?)
Tycker själv blåton låter väldigt tråkigt som färg oavsett hållbarhet..
exempel: https://www.jemogfix.dk/trapezplade-glasklar-profil-7618-111-9-x-310-cm/4200/9024149/
(Samma skiva som kostar 240 danska vill Bauhaus ha 570 spänn för, de billiga blåtonade är ännu billigare i dk)
Rias blåtonade (de enda som svenska jem og fix har till salu) har 2 års garanti på ljusgenomsläpp, deras klara PVC-plattor har 10 år (någon som kan gå i god för det förresten?)
Tycker själv blåton låter väldigt tråkigt som färg oavsett hållbarhet..
exempel: https://www.jemogfix.dk/trapezplade-glasklar-profil-7618-111-9-x-310-cm/4200/9024149/
(Samma skiva som kostar 240 danska vill Bauhaus ha 570 spänn för, de billiga blåtonade är ännu billigare i dk)
Har sju-åtta timmar till Danmark, tyvärr... Oavsett detta har jag valt att gå på ett annat märke efter att ha hittat en recensent som fick sitt tak helt perforerat av en hagelskur. Det var då tre år gammalt.D Drefviken skrev:Bor du i Sydsverige o har nära till Danmark kunde det vara idé att ta turen över, priserna är 50% högre här på Rias plattor (danskt märke, kanske därför?)…
Rias blåtonade (de enda som svenska jem og fix har till salu) har 2 års garanti på ljusgenomsläpp, deras klara PVC-plattor har 10 år (någon som kan gå i god för det förresten?)
Tycker själv blåton låter väldigt tråkigt som färg oavsett hållbarhet..
exempel: [länk]
(Samma skiva som kostar 240 danska vill Bauhaus ha 570 spänn för, de billiga blåtonade är ännu billigare i dk)
240 dkk är ju 360 sek för stunden om man ska jämföra ifall det är värt att handla i Danmark...
Själv har jag 10 mil till Göteborg, en dagstur ensam med en stor bil (+4.7 meter) och ett släp (6m pga långa plastbitar lastade) går på 2.200 kr då är det kanske inte så lätt att få ekonomi i den resan om man dessutom tänker att det är en arbetsdag som kanske försvinner?
Billigaste plasttak är väl kring 120kr/kvm så det är 20-25 kvadratmeter tak bara med resan ToR.
Men bor man i Malmötrakten och har brokonto så är det ju kanske en annan ekonomi i det?
Själv har jag 10 mil till Göteborg, en dagstur ensam med en stor bil (+4.7 meter) och ett släp (6m pga långa plastbitar lastade) går på 2.200 kr då är det kanske inte så lätt att få ekonomi i den resan om man dessutom tänker att det är en arbetsdag som kanske försvinner?
Billigaste plasttak är väl kring 120kr/kvm så det är 20-25 kvadratmeter tak bara med resan ToR.
Men bor man i Malmötrakten och har brokonto så är det ju kanske en annan ekonomi i det?
Du får läsa mitt inlägg närmast som uttryck för en viss frustration över en ganska påtagligt stor och oförklarlig prisskillnad på just den här typen av produkt, eftersom jag inte uppfattar att byggmaterial generellt är dyrare här än i grannländerna annars.VidarH skrev:
240 dkk är ju 360 sek för stunden om man ska jämföra ifall det är värt att handla i Danmark...
Själv har jag 10 mil till Göteborg, en dagstur ensam med en stor bil (+4.7 meter) och ett släp (6m pga långa plastbitar lastade) går på 2.200 kr då är det kanske inte så lätt att få ekonomi i den resan om man dessutom tänker att det är en arbetsdag som kanske försvinner?
Billigaste plasttak är väl kring 120kr/kvm så det är 20-25 kvadratmeter tak bara med resan ToR.
Men bor man i Malmötrakten och har brokonto så är det ju kanske en annan ekonomi i det?
Men ska man se det bokstavligt talat: ska man ha ett antal skivor av högre kvalitet (besparing minst ett par hundralappar per styck) och bor man tillräckligt nära bron, kan packa in skivorna i personbil rullade på längden eller på räcke, vilket borde funka i en rymlig bil, och utnyttjar snabbtursrabatten som finns på bron ibland, så sparar man definitivt en slant utan alltför mycket krångel.
Det är det nog inte värt nej, om du inte tar turen till Puttgarden på samma vända förstås 😀FemTummar skrev:
Det är nog polykarbonat som gäller generellt om det ska ha bättre slagtålighet. Men möjligt att det är skillnad på styrkan också på pvc-plattor eftersom det finns billigare plattor som är några tiondels mm tunnare än vissa andra..
Klicka här för att svara

