Hej.
Jag har en kallvind på ca 120 kvm. På vinden ovanför huvudentrén, finns en liten utbyggnad, som ett eget fack. Jag har installerat hygrometer i olika zoner på vinden, samt framför och i facket, som loggar temperatur och relativ fuktighet. Vinden verkar vara bra ventilerad och temperatur och RH är bra.
Det jag upplever med facket är att RH är mycket högre där där inne om natten när det är fuktigt ute eller om det regnar på dagen. Luft kommer in där via takstol, men verkar ha svårt att ventileras ut. På dagen när facket värms upp sjunker RH till normala nivåer.
Jag prövade att ställa en golvfläkt som blåser in mot facket när RH blir högt (75-80%) och då sjunker RH direkt när luft från övrig vind ventileras in.
Vid två tillfällen (början april och slutet november 2024), blev det lite blött längst ner på två takstolar framför facket (kondens?). Funtkvoten steg lokalt, men torkades ut under sommar.
Min fråga är hur jag ska gå tillväga med facket? Hur ska jag göra för att ventilationen inne och framför facket ska bli bra, som övriga vinden? Tips på lösningar?
Se även bifogade bilder på facket.