Hej,
Behöver byta tak på mitt hus från -65. Ca 150 kvm yta. Normalt sadeltak med skorsten, två huvar och rör till avloppsluftning. 1 plans hus med 23 graders lutning. Ca 5.5 m till nock.
Har haft 3 firmor ute för att titta och alla säger att det är ett mycket enkelt tak att byta. Inga kupor eller ränndalar eller annat.

Momenten är väl:
-Rivning mha ställning och container
- Lägga underlagsduk
- Bär och ströläkt
- Nya pannor mha kran
- Nya vindskivor inklädda i plåt
- Nya plåtar runt skorsten
- Två nya huvar
- Avluftning
- Nya hängrännor och stuprör

Hur många timmar borde det ta på ett ungefär?

Jag har bytt tak för några veckor sedan. Från plåt till pannor. Har ett vinkelhus, så mer komplicerat samt att en gammal taklucka skulle tas bort. De var 2 personer. Det tog kanske 30 timmar exklusive ställningsbygg. 4 dagar på taket. Övrigt samma delar som du skriver om

Bör inte ta mer än 1 dryg arbetsvecka, beroende på hur mycket råspont som behöver bytas. Annars bör det ta c.a 1-2 arbetsdagar att få ett "tätt" tak, alltså att den nya underlagspappen ligger på. Läcktningen tar inte särskilt lång tid, men att få ut plåtslagare för plåtbeklädnad m.m är nog den största tidstjuven. Allt detta är såklart med förutsättningen att det är en professionell hantverkare som utför jobbet. Annars beror det helt och hållet på hur kunniga och redo att slita ni själva är.

Tack för ditt svar! Det var precis så jag tänkte dvs runt en vecka för 2 personer.

Men de två offerter jag fått in hittills säger 278 respektive 319 timmar!! Känns helt fel

Mia-Maria:Ok. Det var snabbt!

G gg_skane2 skrev:
Tack för ditt svar! Det var precis så jag tänkte dvs runt en vecka för 2 personer.

Men de två offerter jag fått in hittills säger 278 respektive 319 timmar!! Känns helt fel
Det låter lite överdrivet med timmar... Jag har själv jobbat som snickare och lagt om otaligt antal tak. Såklart så måste de räkna med kran, container och ställning i sina offerter. Men det är ju ett ganska litet tak med ganska låg lutning. 1 arbetsvecka på 2 pers är ju 80 timmar så man kommer ju ganska så snabbt upp i tid. Men även om de hade tagit höjd med 160 timmar (2veckor) så är de ju fortfarande över 100 timmar över.
Kan det vara så att ni missar något som de ser?

Tack för ditt svar! Ja det känns verkligen i högsta laget. Vi har ju gått igenom taket tillsammans på både utsida (stickprov) och insida. Vi har hittat en råspontbräda som behöver bytas så det borde inte ta så mycket extra tid. Annars vet jag inte vad det skulle vara som gör att de vill ha så mycket timmar. 319 timmar är ju 2 personer i 4 veckor. Detta är offerter med fast pris. Köra löpande? 🤔

G gg_skane2 skrev:
Tack för ditt svar! Ja det känns verkligen i högsta laget. Vi har ju gått igenom taket tillsammans på både utsida (stickprov) och insida. Vi har hittat en råspontbräda som behöver bytas så det borde inte ta så mycket extra tid. Annars vet jag inte vad det skulle vara som gör att de vill ha så mycket timmar. 319 timmar är ju 2 personer i 4 veckor. Detta är offerter med fast pris. Köra löpande? 🤔
Risken med löpande är ju om hantverkarna inte är så seriösa och mest går och drar benen efter sig.
Har de specificerat hur lång tid de olika momenten är planerade att ta?

Jo det vill man ju egentligen undvika. De har inte specificerat de olika momenten utan bara en klumpsumma och timpris.

G gg_skane2 skrev:
Jo det vill man ju egentligen undvika. De har inte specificerat de olika momenten utan bara en klumpsumma och timpris.
Vad har de offererat för timmpris?
Vilka företag är det du kontaktat?

Tips är också att föreslå att plocka pannor + läckt själv, det är ganska tungt men krävs ingen förkunskap. Då kan du spara in 16 timmar i arbete från hantverkarna.

Fabian_123 Fabian_123 skrev:
Vad har de offererat för timmpris?
Vilka företag är det du kontaktat?

Tips är också att föreslå att plocka pannor + läckt själv, det är ganska tungt men krävs ingen förkunskap. Då kan du spara in 16 timmar i arbete från hantverkarna.
550kr respektive 695kr per timme.
Ett stort företag som ger 20 års garanti och en lokal snickare.

Ja, jag har faktiskt tänkt på att ta bort pannor och läkt själv. Kan ju inte vara så svårt om än lite tungt.

G gg_skane2 skrev:
550kr respektive 695kr per timme.
Ett stort företag som ger 20 års garanti och en lokal snickare.

Ja, jag har faktiskt tänkt på att ta bort pannor och läkt själv. Kan ju inte vara så svårt om än lite tungt.
Det är ändå rimliga timmpriser. Du får fråga dem var de får sin beräkning ifrån och hur de räknat timmar på de olika delarna av arbetet.

• Gilla
ak123
  • Laddar…
Fabian_123 Fabian_123 skrev:
Det är ändå rimliga timmpriser. Du får fråga dem var de får sin beräkning ifrån och hur de räknat timmar på de olika delarna av arbetet.
Glömde skriva att timpriserna är plus moms. Men jag måste absolut prata med dem

G gg_skane2 skrev:
Glömde skriva att timpriserna är plus moms. Men jag måste absolut prata med dem
Då tror jag att timpriserna är lite i överkant. Men det beror lite på. Plåtslagare ligger ofta avsevärt högre än andra kategorier. Så arbetet med skorstensplåtarna kan troligen vara rejält dyrt.

Min erfarenhet (för väldigt många år sedan) är att plåtfirmor som skall lägga om tegeltak tar mycket högre pris totalt, än om man frågar en snickare som tar in plåtslagare för plåtdelarna.

H hempularen skrev:
Då tror jag att timpriserna är lite i överkant. Men det beror lite på. Plåtslagare ligger ofta avsevärt högre än andra kategorier. Så arbetet med skorstensplåtarna kan troligen vara rejält dyrt.

Min erfarenhet (för väldigt många år sedan) är att plåtfirmor som skall lägga om tegeltak tar mycket högre pris totalt, än om man frågar en snickare som tar in plåtslagare för plåtdelarna.
Tack för ditt svar! I detta fall har den lokala snickaren faktiskt frågat en lokal plåtslagare och det stora företaget har egen plåtslagare tror jag. Men det kan ju vara så att plåtslagaren har högre timlön som du säger och i den totala offerten blir det då fler ”snickartimmar”

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.