Hej!
Jag är ny husägare och helt ny på allt som har med renovering att göra. Svenska är också inte mitt modersmål så jag hoppas att ni har lite tålamod med mig.
Jag har ett litet träskjul i trädgården som byggdes av de tidigare ägarna. Jag har märkt att det läcker för på innertaket har stora delar av träet blivit svart. Jag gissar att det är mögel (se bilder).
Taket är täckt med takpapp i vad som verkar vara tre lager. Takpappen är spikad både på sidorna och, till min förvåning, även ovanpå. Några av spikarna på ovansidan har också börjat sticka upp (bilder).
Jag skulle vilja ha råd om hur jag ska gå vidare:
Som sagt, jag är en total nybörjare och försöker lära mig. Tack på förhand!
Bilder:
Jag är ny husägare och helt ny på allt som har med renovering att göra. Svenska är också inte mitt modersmål så jag hoppas att ni har lite tålamod med mig.
Jag har ett litet träskjul i trädgården som byggdes av de tidigare ägarna. Jag har märkt att det läcker för på innertaket har stora delar av träet blivit svart. Jag gissar att det är mögel (se bilder).
Taket är täckt med takpapp i vad som verkar vara tre lager. Takpappen är spikad både på sidorna och, till min förvåning, även ovanpå. Några av spikarna på ovansidan har också börjat sticka upp (bilder).
Jag skulle vilja ha råd om hur jag ska gå vidare:
- Invändigt: Ska jag ta bort träet som har svartmögel på sig eller går det att behandla på plats?
- Taket: Bör jag ta bort all befintlig takpapp innan jag lägger ny, eller kan jag lägga ny takpapp ovanpå den gamla? Vilken typ av takpapp rekommendera ni för detta?
- Är det en bra idé att dessutom lägga ett korrugerad plåttak ovanpå för extra skydd?
Som sagt, jag är en total nybörjare och försöker lära mig. Tack på förhand!
Bilder:
- Översikt av skjulet från utsidan.
- Innertak med svarta missfärgningar.
- Närbild 1 av missfärgningar på innertaket.
- Närbild 2 av missfärgningar.
- Takpapp spikad på kanten av taket.
- Spik som sticker upp på ovansidan av taket (!).
- Fler spikar på ovansidan av taket.
Klicka här för att svara