1 016 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Läckande tak, kan laga om ett år. Vad göra?
Hej! Vi har köpt ett landställe från tidigt 1800-tal. Taket läcker in på ett par ställen och av olika anledningar kan vi inte få tillträde förrän om ett år. Jag har inget förtroende för säljaren och även om det är hans skyldighet att sälerställla att huset inte förvärras så litar jag helt enkelt inte på att han tar sitt ansvar.
Min fundering är om vi helt enkelt kan täcka huset med en pressening och att vi, köparna, åtar oss att fixa det. Men hur gör man? Huset är högt med två skorstenar. Täcker man över skorstenarna också (misstänker att det läcker lite där också då inget skorstensskydd finns)? Hur fäster man presseningen på bästa sätt?
Finns det andra sätt?
Tack!
Min fundering är om vi helt enkelt kan täcka huset med en pressening och att vi, köparna, åtar oss att fixa det. Men hur gör man? Huset är högt med två skorstenar. Täcker man över skorstenarna också (misstänker att det läcker lite där också då inget skorstensskydd finns)? Hur fäster man presseningen på bästa sätt?
Finns det andra sätt?
Tack!
Har ni alltså skrivit överlåtelsekontrakt redan och däri överenskommit att datumet för tillträde blir om ett år!? Detta med en säljare som ni inte litar på? Som bäddat för trubbel.Supermaggan skrev:
Hej! Vi har köpt ett landställe från tidigt 1800-tal. Taket läcker in på ett par ställen och av olika anledningar kan vi inte få tillträde förrän om ett år. Jag har inget förtroende för säljaren och även om det är hans skyldighet att sälerställla att huset inte förvärras så litar jag helt enkelt inte på att han tar sitt ansvar.
Finns det andra sätt?
Tack!
Generellt vill man väl ha kort tid mellan köp och datum för tillträde. Jobbigt om saker händer däremellan
Inget avtal skrivit än, det är en avstyckning så tyvärr måste vi vänta på Lantmäteriet för ett tillträde 😔D datja skrev:
Fast vi har precis vunnit budgivningen så avtal kommer förhoppningsvis skrivas imorgon…
Verkar finnas trådar på forumet om dessa problem, t ex
https://www.byggahus.se/forum/threa...att-koepa-delbetala-hus-pa-ofri-grund.469725/
https://www.byggahus.se/forum/threa...att-koepa-delbetala-hus-pa-ofri-grund.469725/
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Är.kontaktet skrivet med friskrivningsklausul?
Tack för engagemanget! Nu är det löst! Taket kommer att lagas tillfälligt under tillträdet 
Klicka här för att svara