Har fått trygghetsvakten monterad på vinden.
Har haft den 1 månad nu och mäkrt att den går hela tiden.
Ska den göra det?
Har haft den 1 månad nu och mäkrt att den går hela tiden.
Ska den göra det?
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
En sorbtionsavfuktare kan ofta ha två lägen.
1. Konstant fläktdrift, avfuktning vid behov.
2. Endast fläkt och avfuktning vid behov.
Dvs. Fläkten går men maskinen drar inte så mycket ström i lägen 1.
1. Konstant fläktdrift, avfuktning vid behov.
2. Endast fläkt och avfuktning vid behov.
Dvs. Fläkten går men maskinen drar inte så mycket ström i lägen 1.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det krävs en rätt avancerad styrning för att det ska fungera optimalt, inte bara köra kontinuerligt. Många tror att om man fläktar för fullt så blir det bättre. Inte alltid så eftersom luften som då sugs in utifrån mycket väl kan innehålla mer vatten än den luft som ersätts. Likaså är det ju onödigt att köra avfuktaren om det inte behövs
Det jag har sett genom att under många år mäta, beräkna och logga det aktuella avståndet till daggpunktstemperaturen är att avfuktning sommartid troligen endast behöver köras under nätter och ev kyligare dagar. Se min graf nedan (deltat för kallvinden respektive krypgrunden) som visar de aktuella avstånden till kondensutfällning
Den kritiska punkten är när aktuell temperatur under en längre tid är under daggpunktstemperaturen, dvs man når kondensutfällning. Hos oss, där vi har krypgrund och kallvind vilka endast ventileras med "självdrag", når vi tack och lov aldrig dit. I krypgrunden är läget väldigt stabilt medans på kallvinden fluktuerar det betydligt mer pga av solens uppvärmning under dagtid
Jag anser att man missar det väsentliga om man, som många "ventilations experter" verkar göra, stirrar sig blind på RH-värdet och då dömer ut olika utrymmen enbart baserat på det. Man måste även ta hänsyn till aktuell temperatur och stoppa in dessa båda värden i en inte så trivial formel för att för varje mätpunkt räkna ut daggpunktstemperaturen. Klart att många missat den väsentliga detaljen, inte så enkelt att fatta men väsentligt
Det jag har sett genom att under många år mäta, beräkna och logga det aktuella avståndet till daggpunktstemperaturen är att avfuktning sommartid troligen endast behöver köras under nätter och ev kyligare dagar. Se min graf nedan (deltat för kallvinden respektive krypgrunden) som visar de aktuella avstånden till kondensutfällning
Den kritiska punkten är när aktuell temperatur under en längre tid är under daggpunktstemperaturen, dvs man når kondensutfällning. Hos oss, där vi har krypgrund och kallvind vilka endast ventileras med "självdrag", når vi tack och lov aldrig dit. I krypgrunden är läget väldigt stabilt medans på kallvinden fluktuerar det betydligt mer pga av solens uppvärmning under dagtid
Jag anser att man missar det väsentliga om man, som många "ventilations experter" verkar göra, stirrar sig blind på RH-värdet och då dömer ut olika utrymmen enbart baserat på det. Man måste även ta hänsyn till aktuell temperatur och stoppa in dessa båda värden i en inte så trivial formel för att för varje mätpunkt räkna ut daggpunktstemperaturen. Klart att många missat den väsentliga detaljen, inte så enkelt att fatta men väsentligt
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Har fått offert på en dh2. Är lite orolig för att den ska sluka el. Har ni erfarenhet av årsförbrukning ungefär?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden