Har fått trygghetsvakten monterad på vinden.

Har haft den 1 månad nu och mäkrt att den går hela tiden.

Ska den göra det?

En sorbtionsavfuktare kan ofta ha två lägen.
1. Konstant fläktdrift, avfuktning vid behov.

2. Endast fläkt och avfuktning vid behov.

Dvs. Fläkten går men maskinen drar inte så mycket ström i lägen 1.

• Gilla
andersskåne
  • Laddar…
tjena
har oxå fått en dh2 installerad. samma symptom med den.
funkar det fint på din vind med denna?
mvh olov

U Ukiluk skrev:
tjena
har oxå fått en dh2 installerad. samma symptom med den.
funkar det fint på din vind med denna?
mvh olov
Den funkar bra. Ingen hög luftfuktighet längre

A andersskåne skrev:
Den funkar bra. Ingen hög luftfuktighet längre
Har du den igång på sommaren oxå eller stänger du av den?

U Ukiluk skrev:
Har du den igång på sommaren oxå eller stänger du av den?
Drar den mkt ström vintertid har precis fått den installerad så är lite nyfiken?
Min vind är på ca 30 kvadratmeter

U Ukiluk skrev:
Drar den mkt ström vintertid har precis fått den installerad så är lite nyfiken?
Min vind är på ca 30 kvadratmeter
Låter den vara på på sommaren också. Vet inte. Drar nog inte så mycket

A andersskåne skrev:
Låter den vara på på sommaren också. Vet inte. Drar nog inte så mycket
Haft några problem med den eller det har funkat bra. Installerade du den själv?

U Ukiluk skrev:
Haft några problem med den eller det har funkat bra. Installerade du den själv?
Funkar bra. Var ett företag som gjorde det

Det krävs en rätt avancerad styrning för att det ska fungera optimalt, inte bara köra kontinuerligt. Många tror att om man fläktar för fullt så blir det bättre. Inte alltid så eftersom luften som då sugs in utifrån mycket väl kan innehålla mer vatten än den luft som ersätts. Likaså är det ju onödigt att köra avfuktaren om det inte behövs

Det jag har sett genom att under många år mäta, beräkna och logga det aktuella avståndet till daggpunktstemperaturen är att avfuktning sommartid troligen endast behöver köras under nätter och ev kyligare dagar. Se min graf nedan (deltat för kallvinden respektive krypgrunden) som visar de aktuella avstånden till kondensutfällning

Den kritiska punkten är när aktuell temperatur under en längre tid är under daggpunktstemperaturen, dvs man når kondensutfällning. Hos oss, där vi har krypgrund och kallvind vilka endast ventileras med "självdrag", når vi tack och lov aldrig dit. I krypgrunden är läget väldigt stabilt medans på kallvinden fluktuerar det betydligt mer pga av solens uppvärmning under dagtid

Jag anser att man missar det väsentliga om man, som många "ventilations experter" verkar göra, stirrar sig blind på RH-värdet och då dömer ut olika utrymmen enbart baserat på det. Man måste även ta hänsyn till aktuell temperatur och stoppa in dessa båda värden i en inte så trivial formel för att för varje mätpunkt räkna ut daggpunktstemperaturen. Klart att många missat den väsentliga detaljen, inte så enkelt att fatta men väsentligt

• Graf som visar daggpunktsdelta för krypgrund och vind mellan 6-14 juni. Svart linje representerar vinden och blå linje krypgrunden.
Har fått offert på en dh2. Är lite orolig för att den ska sluka el. Har ni erfarenhet av årsförbrukning ungefär?

B brommapappa skrev:
Har fått offert på en dh2. Är lite orolig för att den ska sluka el. Har ni erfarenhet av årsförbrukning ungefär?
inte märkt så mycket på min elförbrukning. Vad fick du för pris?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.