Be en plåtslagare om en vindskiveplåt som är så pass bred att den når fram till "dalen" i första pannraden. Om man tittar noga så kommer det fortfarande synas att det är lite snett, men det blir nog inte lika iögonfallande och dessutom tätt för regn.
Några mått... Det är 20.5cm från ytterkant på vindskivebrädan till toppen på pannan. Samma mått vid Nocken är 7cm....
Ska man låta tillverka en vindskiveplåt som är lite kilformad tro?? Kanske 20.5-15cm ? Sedan blir det ju skummt på andra sidan där pannbanden ligger betydligt närmare, även där lite kilformat men där hade 15cm räckt gott ....
Ska man låta tillverka en vindskiveplåt som är lite kilformad tro?? Kanske 20.5-15cm ? Sedan blir det ju skummt på andra sidan där pannbanden ligger betydligt närmare, även där lite kilformat men där hade 15cm räckt gott ....
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Är det lika snett i andra änden på taket?
Det kommer ju alltid att synas men gör som Gabbe1 säger, en bred plåt som täcker dalen där det är bredast. Det syns nog minst...
Det kommer ju alltid att synas men gör som Gabbe1 säger, en bred plåt som täcker dalen där det är bredast. Det syns nog minst...
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Du får göra kilformad som det pratats om blir aldrig riktigt bra när det blir så men det är det bästa sättet. Kanske köra vindskiveplåten t-röd då syns inte det kilformad lika mycket.
Medlem
· Östergötland
· 179 inlägg
Å funkar inte det så kan du ju alltid kapa råsponten så syns det bara när du står under gaveln..
Ja se gamla hus...jag hade gjort en kilformad plåt, det kommer naturligtvis synas men det ser ännu mer lattjo ut om plåten går in snett över pannorna. Hur såg det ut med de gamla pannorna och skurlisten?
Det jag oroar mig mest för är nog att det blir en jäkligt bred plåt..säkerligen 25cm om den ska gå till dalen.. . Kanske hade varit bättre att kapa översta pannan på toppen och flytta allt 5cm... Kanske inte är värt besväret dock... Lär ju ta en dag att pilla med det...
Klicka här för att svara