Är det någon som vet vad som gäller kring inspektionsmöjlighet på vind? Vi har ett hus, uppfört 2005, som saknar inspektionsmöjlighet. Vi påtalade detta redan vid bygget men hantverkaren sade då att det inte behövdes och att bygglov redan var godkänt och där fanns inget krav på inspektionsmöjlighet.

Det är ett lösvirkeshus, lösull, det går ett rökrör upp genom vinden, ventilation från spisfläkten samt ventilation från badrummet. Kaminen vi har har godkänts av sotare, detta innan innertaket spikades fast.

Skall sägas att vi för 2 år sedan satte dit en inspektionslucka och då konstaterades en massa "tok" som t.ex. stora mängder snö på kondensskyddet, med största sannolikhet för att vi saknade nocktätning/nockband och att huset ligger havsnära där vinden ibland kan ställa till det.

Nu är vi på väg in i ett rättsligt efterspel och jag skulle vilja veta om det var/är krav på hus från 2005 att det skall finnas inspektionsmöjlighet? Med den konstruktion jag beskrivit här ovanför.

Har svårt att tro att det skulle finnas något strikt krav på det i ex. boverkets regler. En vind kan ju betyda vad som helst från fullt inredningabart utrymme. till något utrymme man inte ens kan åla igenom, eller ännu mindre.

Ansvarsmässigt, Om det var ett lösvirkeshus, så borde det ju vara en fråga om huruvida en lucka ingick i ritningarna, och om det var ett fastprisbygge. Var det bygge på löpande räkning så är det upp till dig om du som beställare vill ha en lucka eller ej, och betala för det.

Jag vet att jag läst något om detta för några år sedan. Då stod det i stil med "om det inte är alldeles uppenbart onödigt med inspektionsmöjlighet" så var det inte ett krav. Men just i vårt fall med ett rökrör som går upp genom vinden och vidare ut genom taket, lösull samt en del ventilation så kan jag tycka att det finns skäl att anse att det inte är uppenabrt onödigt.
Fick dessutom ett svar från en sotare som säger att om han skulle göra tillsyn på vår kamin så skulle han vilja se hur det ser ut på vinden där rökröret går, i alla fall i en framtid.

Vi bad om inspektionslucka men svaret vi fick var att det inte behövdes och att det inte fanns med på ett bygglov. Så vi gav oss. Tyvärr.

Nu vet jag inte vad det är för hus ni har men om det är en oinredd vind typ "kallvind" så varför ska man inte ha lucka.
Ni borde inte ha gett er det låter som lata snickare eller nått det säger ju sig själv att man måste kunna komma åt alla vrår i sitt hus där det är möjligt.
Men det är väll bara såga upp och göra en lucka?

Vi har satt dit en inspektionslucka. Så det är gjort. Men när vi gjorde det så konstaterades att vi hade stora mängder snö på kondensplasten vilket orsakats av att vi bor havsnära, det saknades nocktätning/nockband. Dessutom visade det sig att plasten hade släppt (den var limmad) så på flera ställen var det nerhäng. Detta resulterade i att när snön smalt så rann den ner på lösullen. Lägg därtill att kondensskyddet runt om ventilationen på spiroröret var sönderskuret (efter att hantverkaren försökt få stopp på att det rann vatten från köksfläkten som berodde på för dåligt isolerat runt spiroröret). Eftersom det inte gick att gå in via inspektionslucka så gick han via taket och "glömde" tejpa efter att han skurit sönder plasten.

Vi är inne i ett läge där vi ska försöka komma överens utomrättsligt men hantverkarens ståndpunkt är att det inte behövs nocktätning och det behövs ingen inspektionslucka och dessutom behöver man inte spika (eller på annat sätt förankra takpannorna). Så vårt hus har inte en enda takpanna förankrad...
Enligt monteringsanvisningarna från takpanneleverantören skall det finnas nocktätning och pannorna skall förankras.

Så det jag är ute efter är väl att komma underfund om vi kan kräva hantverkaren på ersättning vad gäller inspektionslucka och nocktätning.

Det låter som "fuskbyggare" det där.
Försök kräva på ersättning.
Ta sönder plast ingen nocktätning ingen förankring ingen lucka till vinden Det låter väldigt märkligt i mina öron.

När du säger att snö runnit in låter det som "plasten" är lagt från fel håll också ska väll inte kunna rinna in om det överlappats från rätt håll

Jag kan väl utan att överdriva säga att detta är toppen på ett isberg. Finns många fler, och betydligt mer kostsamma saker som är felaktigt i huset. Kraftigt felaktigt fall på betongplatta, en felande altan, brister i köket samt att vi haft en allvarlig vattenskada i badrummet som sedermera ledde till svartmögel i huset. Så, ja, jag är rätt luttrat men har också bestämt mig att driva detta hela vägen.
Det mesta är jag klar över och vet hur jag ska gå tillväga med men det är just denna bit med inspektionslucka och avsaknad av nocktätning som jag inte fått riktigt grepp om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.