Marlen Eskilsson skrev:
I den här artikeln hittar du bilder på olika typer av taktäckning och en lista med för- och nackdelar. [länk]
Super! Tack för tipset! Det lutar åt tegelpannor just nu men det skadar inte att läsa lite extra.

Bödde skrev:
Vi bor i en omgjord lada, vilket gjorde att vi inte vågade lägga tegeltak pga vikten. Vi valde därför pannplåt från ekonomistål. Lästa någonstans att denna typ av plåt var bland den första som valsades industriellt under 1800-talet.[bild]
Nu är det snart dax att köpa vårt nya tak och som det ser ut just nu så blir det precis ett sånt som du har visat på bilden:-) fast det ska bli i rött om det går att hitta. Var har du köpt ditt?
Sorry, mitt fel, nu ser jag att det faktiskt står ekonomistål:-) ska kolla direkt.
Det blir spännande att få ett nytt tak:-)

mj22pk skrev:
Nu är det snart dax att köpa vårt nya tak och som det ser ut just nu så blir det precis ett sånt som du har visat på bilden:-) fast det ska bli i rött om det går att hitta. Var har du köpt ditt?
Sorry, mitt fel, nu ser jag att det faktiskt står ekonomistål:-) ska kolla direkt.
Det blir spännande att få ett nytt tak:-)
Vad kul! Ja, just det, Ekonomistål köpte vi av - och det finns rött har jag bestämt för mig!

Lycka till!

Om du har tegel idag skulle jag fortsätta med tegel, som huvudspår. Tegelpannor håller hur länge som helst. Hyr en tegelhiss, ta ner pannorna på marken, tvätta med högtryckstvätt och lägg tillbaks dem igen när du bytt papp och läkt.

Om lutningen är låg skulle jag rekommendera ett material anpassat till låg lutning, tex papp eller bandtäckt plåt.

Jag har pannplåt från ekonomistål, i aluzink. Supernöjd med ffa utseende och robusthet. Men en sak att tänka på är genomföringar, som verkar enklare på tegeltak. Det finns helt enkelt fler färdiga system för ventilations-, skorstenshuvar etc. Vid plåttak krävs antingen en plåtis som falsar ihop takplåten med huven, alternativt överliggande plåtskivor som går hela vägen upp till nock och riskerar att förstöra helhetsintrycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.