Vi ska lägga om vårt tak och just nu har vi takpannor som är ganska gamla och virket under är gammalt och tyngs av taket. Vi måste välja mellan plåt och tegel men har svårt att se för och nackdelar själva. Finns det någon med erfarenhet som kan rekommendera den bästa lösningen`?

• Gilla
Sofelex
  • Laddar…
Tegel. Utan tvekan.....

Tegel mycket snyggare än plåt pannor eller hade du kanske tänkt dej bandtäckning?

Personligen tycker jag tegel är mycket vackrare - framför allt på äldre hus, samt att det finns en viss skillnad i kostnad till teglets fördel. Bandat/falsat plåttak kan dock vara rätt på rätt hus.. Vad är det för typ av hus och tak?

MSjöström skrev:
Personligen tycker jag tegel är mycket vackrare - framför allt på äldre hus, samt att det finns en viss skillnad i kostnad till teglets fördel.
Håller helt med så länge vi verkligen pratar om tegeltak. Ibland har jag märkt att folk tar fel på tegel och betongpannor. Betongpannor kan ibland vara färgade och förvillande lik tegelpannor.... när dom är nya.... efter en tid ser dom förfärliga ut. Men det är mitt tycke och smak :cool:

• Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Håller helt med så länge vi verkligen pratar om tegeltak. Ibland har jag märkt att folk tar fel på tegel och betongpannor. Betongpannor kan ibland vara färgade och förvillande lik tegelpannor.... när dom är nya.... efter en tid ser dom förfärliga ut. Men det är mitt tycke och smak :cool:
100% med dig på den!! Då ska vi inte börja prata plåt som "ser ut som" tegel ;-)

• Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
MSjöström skrev:
100% med dig på den!! Då ska vi inte börja prata plåt som "ser ut som" tegel ;-)
Helt förfärligt, men smaken är ju delad. Eftersom det finns på marknaden så måste det finnas efterfrågan. :D

• Gilla
MSjöström
  • Laddar…
Snyggt med tegeltak men skulle inte vilja ha ett lägg ett plåt tak så kan du glömma bort att du har ett tak i bra många år med tegel måste man upp och byta några pannor i stort sett varje år och det gillar jag inte.

• Gilla
Jo J-son och 1 till
  • Laddar…
Vi bor i en omgjord lada, vilket gjorde att vi inte vågade lägga tegeltak pga vikten. Vi valde därför pannplåt från ekonomistål. Lästa någonstans att denna typ av plåt var bland den första som valsades industriellt under 1800-talet. ImageUploadedByByggahus.se1389035013.693566.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jo J-son och 3 till
  • Laddar…
Tror att man kan vara trygg med ett nylagt tegeltak, har själv ett som är från 40-talet som jag pysslar om med några nya pannor här och där som tidens tand gått hårt åt.

mvh

Det kan man inte får byta några varje år på några hus som jag ser om.

Glöm heller inte att ett plåttak låter. I synnerhet om man inte har spontat under.
Vi har plåttak med masonit under, så lite vindsisolering, gles och gips. När det regnar ordentligt så måste man skruva upp ljudet på tv:n till max för att höra något. När det blåser rejält slamrar det, och när det är omväxlande sol och moln så knäpper det. & Nockplåten är plåtren, men det ser ju bättre ut nu än för några år sedan när det fortfarande fanns en del färgflagor kvar...

Oldboy skrev:
Glöm heller inte att ett plåttak låter. I synnerhet om man inte har spontat under.
Vi har plåttak med masonit under, så lite vindsisolering, gles och gips. När det regnar ordentligt så måste man skruva upp ljudet på tv:n till max för att höra något. När det blåser rejält slamrar det, och när det är omväxlande sol och moln så knäpper det. & Nockplåten är plåtren, men det ser ju bättre ut nu än för några år sedan när det fortfarande fanns en del färgflagor kvar...
Absolut inget mot dig Oldboy, men jag vill bara tillägga att regn på vårt plåttak inte kräver höjd volym på tv:n och det flagar definitivt inte.

Plåt som flagar.... har det inte med åldern på taket att göra?
Dels avflagnad pga av väder & vind och sedan var väl inte målning särskilt gedigen under vissa år?

Har detta blivit bättre eller är det beroende på tillverkare?

Har inbillat mig att det mest är tegel profilerad plåt som flagnar men borde vara samma typ av färg som användes även till trp20 som jag inte sett nått flagnat. Hör inte regnet mot plåten här heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.