Jag har lagt om en del av ladtaket där jag köpt tegelröd tp20 plåt från plåtgrossisten.se. Jag hade en plåtslagare på plats förra veckan för att fixa ett beslag och han sucka djupt och sa att det INTE va tegelröd och hans tegelröda (lindab plåt) hade mkt riktigt en annan nyans..

SÅ frågan är om "tegelröd" skiljer sig mellan olika plåttillverkare eller om jag fått fel plåt från leverantören (vilket ju skulle varit en mardröm efter 2 veckors hårt slit...)

JAg har mailat och frågat men vill ändå höra lite mer objektiva svar på frågan

Min känsla är att det skiljer lite på tegelröd och tegelröd. La plåttak i våras från dala-profil och både nyans och känslan på färgen skiljer sig från hängrännorna från Lindab. Sen har övriga plåtdetaljer ytterligare en lite annan nyans. Eftersom jag byggde ett uterum på befintligt hus så har dessutom all ny plåt en annan nyans än den gamla lite solblekta som sitter på huset. Det skiljer dock inte så mycket i nyans att det stör mig och inget man tänker på när det sitter på taket så om det skiljer mycket kan du nog ha fått fel färg. Var t.ex. inne på dalaprofils hemsida och de har 8 olika men snarlika röda nyanser.

Förstår ju det men jag inbilla mig ju ändå att "Tegelröd" är namnet på en färgkod men visst en tegelpanna är ju inte den andra lik heller.... nåväl borde väll förhoppningsvis bli samma färg när jag fortsätter att lägga om nästa år om jag beställer från samma ställe..

OM det skulle vara så att dom levererat fel plåt så antar jag att det är mitt ansvar att se det......

Ja, man ska ju kontrollera leveransen men att kontrollera vilken nyans av deras tre "tegelröd" det är är nog rätt svårt för en privatperson...

Ja den är ju tegelröd i mina ögon ser ingen större skillnad på Lindabs tegelröda när man tittar på dom var för sig. Om man däremot lägger plåtarna brevid varandra är Lindbs tydligt rödare

Samtidigt så låter det på din beskrivning som att plåtisen verkade lite sur över att du inte köpt plåten av honom?

fått svar från säljarn

Plannjas, Dala-profils och lindabs tegelröd har olika färgkoder vad jag vet så det finns ett flertal kulörer som benämns så.
Vår tegelröda heter 762.

Det var ju intressant, enligt färgkartan på deras hemsida har de ingen sådan färg.... Den heter "tegelröd 742", Färgkod 762 är rödbrun?!

Dessutom finns två stycken "tegelröd 742", så frågan är väl då vad du fått - om det spelar någon roll :)

nä det spelar väll ingen roll så länge jag får samma nästa gång jag beställer :)

Eftersom jag snart ska beställa lite plåttak, vilken tegelröd är mest tegelröd?

Det beror nog på vilket tegel man menar :D.

Enligt Arne999's plåtis verkade han ju föredra lindabs tegelröda; NCS S 5030-Y80R, men gissningsvis var han väl bara en sur hantverkare för han inte fick sälja plåten till TS :)

Mina vittinge-pannor från '91 med viss patina från mossa. Men plåttaket kan för enkelhetens skull slippa färgas av mossa och bara vara tegelrött....

Arne999 skrev:
fått svar från säljarn

Plannjas, Dala-profils och lindabs tegelröd har olika färgkoder vad jag vet så det finns ett flertal kulörer som benämns så.
Vår tegelröda heter 762.
Plannja och lindab har båda idag samma färg som är greencoat så deras stämmer med varandra sen finns det ju matt och blank färg att välja på också.

Det brukar till och med kunna skilja en del mellan olika partier av samma plåt från samma tillverkare. När jag jobbade på plåtfirma så var vi alltid noga att ta plåt från samma rulle till samma jobb och inte använda stuvbitar om det skulle sitta synligt och ihop. Stuvbitar fick bli till enstaka småsaker eller till sådant som skulle sitta dolt.

Ska man kompletteringsköpa efter några år så ska man också veta att solljuset är ganska elakt mot färgen, så kulören på de äldre delarna har hunnit ändras lite med tiden. Det jämnar å andra sidan ut sig efter en tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.