S
Izvek skrev:
Jo det är nog sant. Men hur mycket problem är det med äldre tak som är spikad/skruva i topp?
ja då dom har satt bra takpapp. skall dom inte ha problem även då spikar trycks ut

Izvek skrev:
Jo det är nog sant. Men hur mycket problem är det med äldre tak som är spikad/skruva i topp?
Är väldigt mycket problem taket spricker ibland då plåten kan röra sej för mycket.
Å spik kryper alltid upp många tak man får bytta spiken å skruva för skruven kryper inte upp.

Spricker. D vvar märkligt. D borde ju vara mer rörligt med topp monterat än i dalrännan.

S
johan ivarsson skrev:
Är väldigt mycket problem taket spricker ibland då plåten kan röra sej för mycket.
Å spik kryper alltid upp många tak man får bytta spiken å skruva för skruven kryper inte upp.
måste vara riktigt dålig plåt då eller monterat på konstigt sätt.
nog för att skruven också lossnar till slut i sprött virke

S
Izvek skrev:
Spricker. D vvar märkligt. D borde ju vara mer rörligt med topp monterat än i dalrännan.
vad för plåt toppskruvas/spikas??

SBH skrev:
vad för plåt toppskruvas/spikas??
Nu för tiden tror jag väl inte man gör så, men plåten på min kåk från 1890 var spikad i topparna.
Spikarna var cirka 4" och var skruvade, som en polkagris typ. Satt så in i h-vete gjorde dom också, trots sin ålder 😓

Jag funderar också lite kring detta.
Det finns 60mm och 80mm farmarskruv. Om man lägger in en (eventuellt tryckt) överläkt (vanlig regel) under åsen så borde man kunna skruva igenom både plåt och överläkt och in i ströläkten med en lång farmarskruv. Då får man plåt mot trä, samtidigt som man skruvar i åsarna.

• Gilla
E.Linkan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.