3 400 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Vind.
Hej!
Var och kikade på ett hus idag byggt 1972 där besiktningsmannen påpekat misstänkt takläckage på ett ställe. Klättrade smidigt upp för att se själv och hittade fläcken jag förmodar att han menade.
En mörk fläck längst ner där isoleringen slutar mot taket. Hittade flera liknande fläckar hela vägen runt och tänkte höra med er om det inte kan ha att göra med att isoleringen ligger för tätt?
Eller kan det vara läckage ändå?
Ska tilläggas att det växer en hel del mossa på taket som är klätt med betongpannor.
Var och kikade på ett hus idag byggt 1972 där besiktningsmannen påpekat misstänkt takläckage på ett ställe. Klättrade smidigt upp för att se själv och hittade fläcken jag förmodar att han menade.
En mörk fläck längst ner där isoleringen slutar mot taket. Hittade flera liknande fläckar hela vägen runt och tänkte höra med er om det inte kan ha att göra med att isoleringen ligger för tätt?
Eller kan det vara läckage ändå?
Ska tilläggas att det växer en hel del mossa på taket som är klätt med betongpannor.
Antar att det är glasfiberisolering, och då är det normala att man lämnar en glipa mellan isolering och råspont/undertak så det blir ventilerat. En sådan vind skall man alltså se ljuset utmed takfoten. Är inte helt ovanligt att okunniga proppar in isolering för att täta, och så blir det kondens istället.
Det kan alltså vara orsaken, samtidigt så förstör det ventilationen i hela vinden så kondensen behöver inte komma just där.
Vad sa besiktningsmannen om takpappen?
Det kan alltså vara orsaken, samtidigt så förstör det ventilationen i hela vinden så kondensen behöver inte komma just där.
Vad sa besiktningsmannen om takpappen?
Ja det är glasfiberisolering och fläckarna var vad jag såg bara längst ner mot isoleringen som ligger ända mot taket. Men även utan isoleringen gick det ej att se något ljus under taket.
Han sa ingenting om pappen.
Han sa ingenting om pappen.
Klicka här för att svara