Lexington skrev:
Något sådant tänkte jag också, men då fäster man ju dom bara i panelen, och frågan är om det håller om stegen skulle glida?

Han inte upp o fota men såhär ser det ut i genomskärning.
Något liknande det gröna har jag tänkt mig,

[bild]

Edit:
Hittade en gammal kass bild, men såhär ser det ut från taket, stegen står ställd mot lådan.
[bild]

Lite kuriosa, sotaren skrev i papprena vi fick hem att glidskyddet skulle fästas under takpannorna, förhoppningsvis är det en standard skrivelse eller så hade han kort minne, vi har nämligen papptak :)
Det där taket ser precis ut som det som mina föräldrar har på sitt hus och där har ännu inte sotarn krånglat med något glidskydd för stege (men det kommer nog....).

Tycker din beskrivning av taktvärsnittet ser lite konstig ut. Det finns väl ingen hängränna där utan takpappen går väl upp på sargens insida?
Sargen brukar på denna taklösning vara ett regelverk som sitter monterat på takstolens ände. På den ena sidan en sarg som är omkring 50-60 cm hög och på den andra sidan endast 5-10 cm eftersom takstolen lutar åt ena hållet.
I toppen på sargen borde det sitta en regel som du eventuellt skulle kunna sätta ett glidskydd i men kan då få problem med tätheten i topplåten och den vill du inte att den skall läcka in vatten i sargens regelverk. Panelen på sidan sitter spikad mot stående reglar med jämnt mellanrum. Sätter du ett glidskydd så att det sitter fast i minst en stående regel så kommer det med största sannolikhet att räcka.

Jo det ser ut som på min bild, iaf vid entrén, i övrigt är det nog som du beskriver med takpapp upp på sargens insida.

Men det kanske funkar o fästa direkt i panelen, och den MathiasS länkade kan man ju plocka bort den delen som sitter under hängrännan o bara ha krokarna kvar, blir säkert bra o bara fästa i en regel dessutom, kanske bara jag som är orolig :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.