ska byta ett tak som nu ska monteras med helaplåtlängder.

pratade med en kompis som menar att d är viktigt hur man skruvar efter som så långa plåtar töjer ut skruvhålen med tiden när det är varmt å kallt vilket resulterar i läckage.

men enligt hantverkar folket så är det ingen som tänker på detta utan bara pang på med plåttaket.

har ni någon tips till detta, hur plåten ska skruvas?

har annars underarbetet klart hur det ska göras.

Kolla plåtleverantörens hemsida, där brukar det finnas Montering anvisningar.

kollat där. å där finns d ingen hänsyn till plåten blir större eller mindre. kanske är så att plåten är bättre idag. än när hellängder kom.

å enligt beskrivningen så ska man skruva i dalen. vilket jag tycker är som fel. för där är ju all vatten som ska rinna . tittar man på gamla pannplåt tak där det är spikat så görs det alltid på toppen. ?????

å läser man extra noga så står det dessutom att man ska byta tätningsbrickor varje 10 år.
hahaha. vem gör det?

• Gilla
Johangwl
  • Laddar…
Klart du ska skruva i dalen. Testa att skruva i toppen så ska du få se på bucklor. ;)

Vist rör plåten sej och det kan bli hål med tiden men inget man kan gör åt det när taket ska skruvas.

S
undet alla takytskikt så skall man ha något under t.ex papp, väv eller liknande.
så att ett eventuellt läckage rinner där.

Dagens plåtskuvar har en vinge precis under packningen som fräser upp ett lite större hål än det som behövs, däri får man rörelsemånen.
Jag har för mig att det rör sig om en utvidgning på 1-1.5mm per meter och 100grader.

Har lagt taket nu enligt konstens alla regler. Takpapp som asfaltas fast i skarrvar och där man behöver och sedan spikas fast. sedan ströläkt och bärläkt. å plåt på. och skruvat i dalen. så d borde väl hålla tätt.

Och de skruvar som följde med har ingen fräsande del på skruven. Helt vanliga plåtskruv med borrfunktion och en gummipackning med alu bricka. å så har d väl sett ut typ 30 år.

Förr hade man ju spik, å jag kommer nog att föredra det till nästa gång. Mer logiskt att spika i toppen. där det finns minst vatten., Än att skruva i dalen är allt vatten rinner.

Sen är ju inte plåttaket tätskiktet, utan pappen under. Spika är ju en variant, men ska du göra något underhåll, tex byta en del av läkt eller råspont eller dyl så får du nog kassera plåtarna när du väl fått av dom =)

Redigerat:
Jag har ett par tak som är spikade.
Spikarna kommer upp, hur de kan göra det förstår jag inte men det finns de som kommit upp någon cm.
Sedan har jag flera skruvade (i dalen) och de kommer inte upp......

Skruvar man i dalen så kan man dra så pass hårt att packningen gör ordentligt tätt.
Skruvar man i toppen så kan man bara dra packningen mot plåten, inget direkt tryck, hårdare knycklar till plåten.

Protte

• Gilla
ivarssonivar
  • Laddar…
Jo spiken kryper uppåt. Men det gör även skruvarna. Vissa skruvar på mitt hus tak har skruvat ut sig typ 5mm. Å d är inte bra. Det som många inte vet är att man ska byta packningen till skruven efter ett visst antal år.

Varifrån kommer uppgiften om packningsbyte?
Jag har inte hittat någon dålig packning när jag har tagit lös någon skruv.

Har inte heller någon skruv som gängat lös sig heller.

Protte

Vet inte riktigt vilken taktillverkare d var jag läste på. Men det stod iaf i monteringsbeskrivning att underhåll kolla taket. Så skulle packning bytas typ. Efter 10 år eller så för att garantera fortsatt täthet

S
Izvek skrev:
Har lagt taket nu enligt konstens alla regler. Takpapp som asfaltas fast i skarrvar och där man behöver och sedan spikas fast. sedan ströläkt och bärläkt. å plåt på. och skruvat i dalen. så d borde väl hålla tätt.

Och de skruvar som följde med har ingen fräsande del på skruven. Helt vanliga plåtskruv med borrfunktion och en gummipackning med alu bricka. å så har d väl sett ut typ 30 år.

Förr hade man ju spik, å jag kommer nog att föredra det till nästa gång. Mer logiskt att spika i toppen. där det finns minst vatten., Än att skruva i dalen är allt vatten rinner.
ja. du får ett mycket bättre montage att ha plåt mot trä än om du skruvar eller spikar i "toppen =plåt mot luft och sedan trä

Jo det är nog sant. Men hur mycket problem är det med äldre tak som är spikad/skruva i topp?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.