Hej, finns det någon som har en aning om varför vindskivan suger upp fukt i änden?

På vårat ofärdiga uthus så har vindskivorna på en gaveln blivit blöta i ändarna (se den suddiga bilden) men inte på den andra gaveln. Vindskivsplåten är monterad på samma sätt på alla skivorna. Kan de vara så att plåten och skivan har jämna ändor och att plåten då saknar utstick, eller kan det läcka längre upp vid nocken och att det då rinner ner till änden?

Jag ska naturligtvis byta skivan och doppa änden i olja samt måla den, men jag vill ju inte att det bli samma sak med den nya.
 
  • IMG_0316.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir nog bra med lite behandling av ändträt.

Protte
 
S
obehanlat trä som ovan.
 
Tackar för svaren.

Låter bra, men jag är förvånad att det suger upp så mycket bara för att man inte har behandlat ändträt med olja och färg.
 
Om jag förstår din bild rätt så är det väldigt mycket "öppna porer" eller kanaler så att säga, med det är logiskt då träd suger upp vatten när dom står upprätt. Intressant! :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
många sätter ju ner panelvirke efter att dom kapat droppnäsa i oljegrundsburken
 
Men gör inte proffsen så, doppar dom i olja? Hur viktigt är det att man gör det? För denna video som visar "Hur snickaren gör" gör ju inte det i alla fall.

[video=youtube;H7k4uyXqfKQ]https://www.youtube.com/watch?v=H7k4uyXqfKQ[/video]
 
När jag sätter vindskiveplåt så bockar jag en gavel på plåten. Blir bättre o ser mer arbetat ut.
 
Jag skulle försöka ha lite mer utstick på plåten också. Nu är det så lite att dropparna som tar sig runt kanten landar på träänden.
 
  • Gilla
BoLindqvist
  • Laddar…
BoLindqvist skrev:
Men gör inte proffsen så, doppar dom i olja?
Proffs har inte tid med sånt, det är nog bara självbyggare som gör det. Proffsen penslar möjligen på lite grundolja, men att låta brädor stå i ett kar med olja och suga åt sig i några timmar har jag aldrig sett.
 
S
b8q skrev:
Proffs har inte tid med sånt, det är nog bara självbyggare som gör det. Proffsen penslar möjligen på lite grundolja, men att låta brädor stå i ett kar med olja och suga åt sig i några timmar har jag aldrig sett.
proffs har tid med sånt.!! bara planering så.
 
Nederändan på vindskivor blir alltid blöt på den sida där vinden ligger på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.