Vi bor i ett område där det byggs mycket nya hus och vi har även byggt vårat (eller vi och vi, entreprenören byggde och vi betalade. :p ). Nu när ett grannhus byggs dyker frågor upp om olika tekniker att bygga upp ett yttertak. Jag själv är absolut inte snickarkunnig, men väldigt nyfiken, så därför vill jag fråga. Att fråga snickarna på plats är inte ett alternativ då de är estländare. Att ta ev facktermer på knagglig engelska från båda håll känns inte så lyckat. Här vet jag att det finns de som vet! :D

Vårt yttertak är uppbyggt av råspont, papp, reglar, läkt och pannor, typ. Väldigt enkelt uttryckt. Det jag nu undrar över är grannhuset där dom lagt plast på takstolarna och reglar och läkt på det. Ingen råspont och ingen takpapp vad det verkar. De har inte börjat lägga pannor än, men så som de reglat upp och lagt läkt känns det som att någon råspont eller papp ej kommer att användas utan pannorna kommer att läggas direkt på detta. Denna konstruktion känns som att den enda fördelen den har är att den blir billigare med mindre materialåtgång, men finns det fler? Är det något skillnad i funktion, tänker isolering, ventilation dvs fukt mm?

Älvsbyhus kör också trampsäker plast.

Det är en kostnadsfråga

Det kanske inte är just plast, utan någon slags underlagsduk? Isåfall finns det en massa såna konstruktioner som lär vara helt OK. Fördelarna är väl priset, tidsåtgången, vikten som vilar på takstolarna och att duken kan vara diffusionsöppen utåt, vilket inte tjärpapp är på samma sätt. Nackdelar - tja, du får ju en helt annan stabilitet i taket med råspont, och skulle t.ex. en gren falla ner på taket och spräcka en takpanna så kan den nog riva hål i duken också...

bjornligan skrev:
Älvsbyhus kör också trampsäker plast.

Det är en kostnadsfråga
Det är just denna tillverkare som uppför huset i mitt exempel. ;) Jag börjar mer och mer förstå varför deras hus är så billiga... och då menar jag inte bara takkonstruktionen...

@Drömmarn: Underlagstaket du undrar om benämns som "lätt underlagstak". Det finns flera olika produkter inom den kategorin på marknaden. Älvsbyhus har jag för mig använder sig av produkten "Bison". Se http://vison.se/bison-underlagstak/ för produktblad och Sitac-godtjänanden etc.
Lätta underlagstak används även av andra hustillverkare, exempelvis http://www.terihus.se

• Gilla
Drömmarn
  • Laddar…
byggsson skrev:
@Drömmarn: Underlagstaket du undrar om benämns som "lätt underlagstak". Det finns flera olika produkter inom den kategorin på marknaden. Älvsbyhus har jag för mig använder sig av produkten "Bison". Se [länk] för produktblad och Sitac-godtjänanden etc.
Lätta underlagstak används även av andra hustillverkare, exempelvis [länk]
Tack för informativt svar!! :-) Det var lite detta jag undrade över.

Samma princip användes tidigare, men då istället masonit skivor istället för plast, ingen stor materialkostnad eller tidsåtgång att slänga på råspont luckor och papp, kommer ja göra när de är dags för tak byte på mitt hus

Jag må vara konservativ i detta fall, men jag tycker att ett tak utan råspont känns sniket och inte alls lika gediget.

• Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
SSSS
buspojken skrev:
Samma princip användes tidigare, men då istället masonit skivor istället för plast, ingen stor materialkostnad eller tidsåtgång att slänga på råspont luckor och papp, kommer ja göra när de är dags för tak byte på mitt hus
Så har vi på vårt tak(tegel). Har funkat fint sedan -78

Har så på mitt tak också
Hade masonit led eternitplattor tidigare
Bytte ut till en väv som kan liknas vid pressening eller plast istället för masonit och så plåt som yttertak.
Fördelen med denna metod var priset att det var lätt och tiden det tog att lägga speciellt eftersom vi bara var 2st som jobbade med vårat takbyte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.