pappskallen
pappskallen: [citat] Spelar ingen som helst roll....
4 svar · 7,8k läst
Pasjostrom
Pasjostrom: Har blivit avrådd att använda takpapp om man inte har råspont. Vatten samlas i ojämnheter och belastningar (som tex ett felsteg) gör att det blir sprickor. Angående mitt tak så har jag nu lagt två lager med nya brädor. Först råplan 28x145 från nocken ner till takfoten och sedan råspont 21x120 på tvären (som vanligt), ovanpå detta lägger jag takpapp YEP700. Nu är jag mest orolig
5 svar · 28,1k läst
·
Pasjostrom
Pasjostrom: Har renoverat fasaden på min nya sommarstuga (som är +100 år gammal) och upptäckte för ett par veckor sedan att taket dels är ruttet närmast takfoten och del läcker in lite vatten vid nocken på något ställe. Beslöt mig därför för att åtgärda taket direkt med hjälp av snickarna som gjort fasaden. Nu är processen igång men jag har blivit orolig för att jag inte gör "rätt"
0 svar · 2,7k läst
S
SBH: kör mest med denna. http://vison.se/bison-sakerhetsvav/ sen finns ju andra alternativ
3 svar · 2,4k läst
Anna_H
Anna_H: En ritning där du markerar vilken vägg du tagit bort vore bra, men rent generellt är det ju bärande om sågen nyper, även om det kan bero på sättningar också.
6 svar · 2,2k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Vitet är normalt 0,5-1% per vecka, men jag är osäker på i vilka regler mellan konsument och företag som detta kan åberopas.
1 svar · 1,6k läst
bax
bax: 120cm.
5 svar · 1,8k läst
findus42
findus42: Om du inte använder vinden kan du sätta 22x95 på var sida om takstolen från nocken ner till mötet med din stötta och hanbjälken. Sätt också samma sorts bräder i ca 45 graders vinkel från samma punkt ut mot ytterväggen. För formens skull bör du göra likadant i andra änden av takstolen. Då har du konverterat din takstol från uppstolpad till fackverkstakstol. Sök på nätet. Det
6 svar · 4,6k läst
·
J
jada: Hej, Funderar på att göra en variant av ett motfallstak och vill testa konstruktionen här på forumet. Tanken är att ha en lågpunkt utanför husväggen och därmed undvika eventuella allvarliga skador om vatten blir stående. Se bifogad bild för att få en uppfattning på konstruktionen. Daniel [bild]
0 svar · 5,6k läst
·
A
aleklint: Sådärja, fått dit plåt på hela den ena taksidan nu. Den andra sidan får bli till våren.. [bild]
6 svar · 4,9k läst
·
C
Claes Röjder: Tack för svaren! Misstänkte det men då det var verkligen överallt blev jag orolig
4 svar · 2,3k läst
·
J
jocke_mejsel: Har ingen egen erfarenhet av den men har nog aldrig hört någon branchkollega tala speciellt väl om Eurotema.
3 svar · 1,7k läst
N
newk: Så pass. Om du kan tänka dig att skiljas från den och posta den till mig så är jag intresserad. Vad vill du ha för den inkl frakt? Ta det i PM om du vill.
2 svar · 1,2k läst
R
raderat: Ta fram vattenslangen och dra på med fullt ös upp mot taket och se hur vattnet beter sig! Det är lätt att bli lurad av vinkeln på bilden så det är svårt att säga det ena eller det andra.
4 svar · 1,9k läst
·
M
Mats Lj: Ska vara skorstensbeslaget
8 svar · 4,7k läst
S
Salinger: [citat] Någon som har en tidsuppskattning på ovan?
7 svar · 3,2k läst
·
granis70
granis70: Ligger i linje med vad vi kommer att betala för takomläggningan av betongtegeltak där husets yta är 122 m2. Samma takpannor som du. 169000 kr föret rot. Men ett tips är att kolla garantitid på takpannor och underlagspapp.
26 svar · 9,5k läst
·
N
nernu: [citat] Haha! Får presentera det alternativet så kanske jag får ha mitt tak ifred :rolleyes:
7 svar · 4,9k läst
9
91@n: Håller på och isolerar/ångspärrar vinden men blir inte klok på hur jag ska lösa så att man kan använda takluckan till yttertaket. Yttertak i tegel med en taklucka i plåt innanför det har jag en luftspalt sen masonit, isolering och till sist ångspärr. Kan jag bygga 4 väggar av plyfa som går uppe från plåt ner till ångspärr och sedan isolera innuti? Eller är det fel? Hur löser
0 svar · 1,5k läst
M
Matstj: Bytt ut det sladade delen medan taket är öppet. Behöver inte byta ut hela vägen utan skarva sned vid närmaste regel.
15 svar · 3,0k läst
·
Marre666
Marre666: jag hade lappat där det läcker in med kall-asfalt, har själv gjort det på några ställen tills jag får tummen ur och byter papp vilket nog blir till våren :) Man ser ju inifrån vart det läcker samt vart pannorna ligger snett eller är trasiga! Funkar finfint med bitumen / asfalt hos mig iaf...det hade jag kört på!
6 svar · 5,3k läst
·
pelpet
pelpet: Snabbt jobbat. Bild?
8 svar · 6,3k läst
·
X
xarg: Tusen tack!! Ett problem bara... Jag är helt bortkollrad när det gäller elektronik :o Finns det någon möjlighet om du kan specificera vad jag behöver? Är det en hel drös med kodning för att få det att lira eller finns det färdiga bibliotek som du vet om? Om jag fattar det rätt är länken du postade bara en guide för att få noggrannare mätning?
5 svar · 1,9k läst
H
Henrik_75: Kan vara en clown som smaskat i sig sockervadd ;)
3 svar · 2,5k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Fattade som att bygget får gå så fort det vill, eller inte? Om det drar ut på tiden så kan det bli kondens på insida yttertak om plastfolie saknas.
3 svar · 947 läst
G
SBH: [citat] måste vara beredd att under pappen kan det behövas bytas virke
9 svar · 2,2k läst
·
T
thomasx: [citat] Du får gärna läsa vad jag skriver "Då la vi en diffusionsöppen duk istället för traditionell takpapp" Traditionell takpapp. Jag förstår inte riktigt varför du förutsätter att jag ens ska kunna svara på din fråga om den "nya typen väv papp" som du talar om. Den har jag inte lagt, om det inte är samma sak som det jag nämner, och därför kan jag inte uttala mig om den.
6 svar · 7,7k läst
M
magnetens: Jag har läktat med strö och bärläkt uppe på masoniten och sen betongpannor [bild]
8 svar · 3,6k läst
·
pelpet
pelpet: Kommer ni åt vinden? Då kan ni se vilka spikar som läcker. Därmed borde ni också kunna banka upp den innifrån. Då borde ni inte behöva bryta mot plåten med kofot/bräckjärn/hammare/spikutdragare. Jag hade satt en rejäl klutt silikon i hålet och sedan dragit i en farmarskruv av lagom längd. Då borde det bli tätt.
3 svar · 14,4k läst
I
ivarssonivar: Som sagt osäker på av AMA säger exakt men vi vill jämt ha trä låda under när vi plåtar huvar.
5 svar · 6,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.