Tak & Vind
ivarssonivar: På tak med 15 grader hamnar nocken ovanför vindskiveplåten.
SueCia: Tur att du fråga först. Det går att ha plasten nedanför glesen också, men det är mycket bättre att ha ovanför, framförallt för att det blir mkt färre hål i plasten.
Vedeldat: Gör det som känns bäst, låt plåtslagaren göra sitt med några plåtar, det är värt varenda krona ( runt 500:- i timman plus lite material) för att sova gott om nätterna.
kanzie: Jag har köpt ett fritidshus (byggt ca: 1900, placering vid hav) som är vinterbonat och ganska snabbt insåg jag att en helrenovering av taket var på sin plats. Med det sagt har jag rivit bort allt ner till stolarna och lagt ny spont, duk, läktat upp och skaffat nytt tegel. Jag ska precis sätta på nockpannor och har funderat lite kring ventilation. Nästa projekt blir för mig att isolera
mexitegel: Sök i forumen så finner du; https://www.byggahus.se/forum/miljo-halsa/247615-nu-har-jag-provat-isblastring-2.html
MathiasS: Ja det kan man ju tycka men när den går kan du inte styra så det är ju bara att koppla ur eller gilla läget. Jag körde min kabel de första åren, nu har jag stängt av den helt eftersom den drar en del el och jag klarar mig uppenbarligen utan den.
Cicaro: Med risk för att "pumpa" en över 4 år gammal tråd till liv svarar jag ändock här då jag ser att Skånelängan fortfarande är aktiv här på forumet. Skånelängan: Hur blev det till slut? Jag står nämligen inför exakt samma fundering då jag har en vind bara är inredd till två tredjedelar där den sista tredjedelen ska inredas och har tänkt samma tanke som du. Dvs ingen kattvind
Jocker75: Huset är byggt 1975 och jag har svårt att tro att man bytt ut dem någon gång då man inte gjort något på huset förutom ytskikt. Huset står i Norrtälje.
Sebastian Zetterlund: Det lutar åt att flytta på takpannorna kring problemet och byta skivorna, kändes som ett större projekt från början men vid eftertanke och tips härifrån så blir det nog så och sedan göra en ordentlig upprustning inom ett par år. Tack för visat intresse
Sarabella: [citat] Tack för svar. Ja det kanske är så enkelt att det man tjänar in på väggarna i ett fyrkantigt hus får man igen för på takkonstruktionen.
Kallebo: Gammal tråd som fortfarande är aktuell. Säg att jag registerar ett takläggningsföretag, var köper jag då dessa proffsprodukter? Måste jag köpa från tillverkaren eller kan jag köpa på Hornbach och Beijers som trots allt även riktar sig till proffs?
Holpers: Tjena Ska inreda och isolera övervåningen på 1 1/2 plans villa. Funderar på hur jag ska lägga ångbromsen optimalt vid takfoten. Har sett ritningar på det förut. Jag är orolig att varm eller kall luft kan färdas i mellanbjälklaget om jag gör fel. Övervåningen har golv. Som jag tänker så följer jag takstolarna ner tills precis innan där takfoten börjar. Där drar jag duken
MathiasS: För arr du löser inte grundproblemet med en kall vind, nämligen att daggpunkten inträffar "inomhus" där du har obehandlat trä. Samma sak gäller ryggåstak och spalten ovanför isoleringen. Det listiga med klimatvindskontruktionerna är att råspont etc sitter på den varma sidan av isoleringen och därmed förblir den torr och möglar inte.
klaskarlsson: Vilket temperatur har du i garaget ? Plast skulle jag nog inte sätta om jag inte hade bastu/dusch och ofta var därute... Och har du kallställt är det nog definitivt bättre utan... Skall du sätta en luftspalt mha tex masonit ytterst (typ 3-4 cm)? Då kan ju dessa skivor skvallra om det börjar läcka då vatten skall rinna nedför dessa och ut vid takfoten /K
pelpet: Grattis till eterniten! Sådana skivor är oftast skruvade. Jag har tagit bort säkert 30-40 kvadrat med sånt. De flesta gick att skruva ner utan att de bröts men några var jag tvungen att bryta. Så kör med andningsskydd P3 och bra ventilation.
corre: Ev så kan du klara dig på att lyfta undan 2-3rader åt gången. Oavsett, om du inte har tid att fixa det nu, så hade jag skitet i det för tillfället. Kommer det mycket snö (1.5-2dm) så ställ upp stegen och sopa ned det värsta med en borste. Den dimensionerade snölasten är räknad mot en snörik vinter utan att folk sopar på taken.
ivarssonivar: Hittar du en som inte är upptagen så finns det en väldigt bra anledning till det skulle inte anlita dom då.
Vedeldat: Är Plåtslagare själv sedan 18år men var lite sugen på att höra deras åsikter, det är många kunder som frågar om detta nu när det görs reklam om det. Avråder alltid men egentligen har jag ingen erfarenhet av något tak som legat några år. Sedan så bortser jag från material och tänker mera på utförandet då det skall skruvas hej vilt i materialet utan en tanke på fasta zoner
Sotarn84: Det är krav på takstege på alla fastigheter oavsett när de är byggda. Reglerna är retroaktiva enligt bbr och arbetsmiljö lagen. På plåttak finns det speciella fästen som ej kräver genomgående bult. Byggahemma.se har mycket bra varor. Har ni tak med mer än 45 graders lutning får man ej använda taksteg hakade över läkt. [citat]
corre: Fördelen med längs med är nog för det utmärkt skruvstödet längs kanterna. Men i ditt fall gör det nog inget, viktigare att sätta dom längs med det huvudsakliga ljusinsläppet isf.
corre: Hål i dyl undertak har jag lagat genom att fästa en skriva underifrån som var penslad med takmassa, som då limma och ger skydd. ett par reglar som du nämner hjälper till. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Asfalt/Klisterasfalt-2000021672/ Genomföringen hade jag skruvat reglar som du nämner, och gjort en sarg i ovankant av hålet som målad med takmassa. Att det inte är 100% tätt
corre: Oj, Laskad skarv är rätt stavning. :o När man tunnar ut skarven i längsled så den överlappar. http://runeberg.org/nfai/0420.html
ivarssonivar: Perforerad plåt med ett myggnät bakom skulle funka att hålla fåglar borta.
Torgny Jonsson: Visade sig trotts dom stora skadorna att området var begränsat. Takstolen var bara lite fuktskadad och detta behandlades med Boracol. Slutet gott, alting gott :-) [bild]